Hur man gör

En kille och en tjej har en videobutik där alla filmer handlar om träd. I en stuga samlas en udda samling revolutionära typer som ständigt röker. På ett hustak springer en förklädd man runt. Detta är några av de absurda inslagen i en film som även blandar dans med otydliga instruktioner i hur du gör din egen film.

Originaltitel Hur man gör
Regissör Mårten Nilsson, Gunilla Heilborn, Kim Hiorthøy
Manus Kim Hiorthøy, Yngve Sæther
Genre Kortfilm, 2000-tal
Skådespelare Kristiina Viiala, Kim Hiorthøy, Henrik Vikman, Lisa Östberg, Josefin Petersson, Dag Andersson, Örjan Andersson, Jimmy Meurling, Johan Thelander, Mats Garpendal

Kortfilm
2015-09-20
Jag har sett en del filmer av de här människorna och de är verkligen experter på att göra provocerande usla filmer. Filmer som saknar regi, manus, struktur, budget, skådespelare, poäng och innehåller falskspelande soundtrack. Den här är ändå aningen mindre usel än This Is Alaska, Fågel däruppe och Vi förändrar oss. Trädporrbilderna är småläckra. Våta träd, skulle jag nog kunna tänka mig. På väggen, alltså. Ändå blir det bara urtrist amatörteater av trädporrgrejen också. Är ganska övertygad om att jag hade delat ut bra betyg om Killinggänget hade gjort något på det. För Killinggänget kan ju det här med miljöer, personporträtt, dialoger och inte minst överraskande skämt. Kan se replikerna framför mig. "S: Hej! Vad kan jag hjälpa dig med? K: Hej. Jag ska egentligen inte ha något, bara titta lite. S: Det är du inte ensam om. Säg bara till om det är något. K: Vad tomt det är. S: Ja, det brukar knappt vara en kotte så här dags. Men så fort det mörknar blir folk skogstokiga. K: Ja, när jag ändå är här... Har ni Bara träd i Edens lustgård, Ända upp i grenen, Bladen kommer alltid två gånger, Fuktigt i busken, Stamgäst i Älskogen, Styva ekollon och Ända in i roten? På bildband helst. S: Bildband? K: Vhs då? S:Nä du, det är blu-ray eller dvd som gäller nu. K: Jaha... det får bli dvd då. S: Ett ögonblick... Jag får inte fresta med En pinne i grenen så länge? Den är skön. Vi har även trädporrleksaker som den här... När man smeker trädet lite lätt så vips... fälls grenen upp på det här viset. Väldigt uppskattad bland stamkunderna. K: Nä du, jag vet inte riktigt... S: En present till svägerskan, kanske... K: Ja, varför inte? För hennes kille är vek som sytråd. S: Utmärkt val. Vill du ha den inslagen? 10 kronor extra för silke eller latex. Du kan även få den i "fågelnät" utan extra kostnad. K: Ja, men vanligt går bra. S: ??? Jahapp, vanligt var det ja... Det ska jag ordna. S: Så där, ja. Filmerna och presenten. Då blir det summa summarus 886 trädkronor, men vi säger 880. Hur vill du betala? K: Du kan sätta upp det på firman... som byggmateriel. S: Inga problem. K: Du har inte en kasse? S: Jo, givetvis. En sån här diskret hundbajspåse med handtag. Tack ska du ha och välkommen åter. K: Tackar. Jag kanske kikar in en snabbis på lunchen i morgon. S: Gör så! Du är välkommen.". BTW, tur att jag inte behövde åka till Trondheim för att se den. Det hade inte varit värt mödan och då är det inte menat som kritik till Trondheim.
apmannen
2012-12-15
Trädporr liksom.
ninja
2010-09-25
haha, monsterpop, jag gillar din kommentar: "annars blir det ju som vanligt när folk är inblandade aldrig mer än halvkul." Näe, folk borde inte göra film.
Cftbl
2009-09-27
apfigur: den finns i Trondheims konsthögskolas bibliotek..
apfigur
2008-08-21
Var finns den här att se då?
Flyt
2007-11-05
Trodde stundtals att den skulle vända och bli bra eller att det skulle komma nån roande scen. Men icke, blev mest besviken och irriterad.
Canomia
2007-10-29
jag vill se den igen
monsterpop
2007-10-29
trädtemat var fint, annars blir det ju som vanligt när folk är inblandade aldrig mer än halvkul. hade gjort bättre som femtonåring, hade jag gjort film. kan nog tilltala dom som finner funky forest funky.