Husbonden

Den unge Kalle lever på Gotska Sandön någon gång under medeltiden. Hans husbonde är en pirat som tillsammans med sina två döttrar lever på att döda skeppsbrutna sjömän och stjäla deras last. Så småningom börjar Kalle ifrågasätta det riktiga i sin husbondes leverne.

Originaltitel Husbonden
Alternativ titel Husbonden - piraten på Sandön
Regissör Kjell Sundvall
Manus Kjell Sundvall, Peter Mokrosinski, Mats Wahl
Genre Drama, Mini-serie, 80-tal
Skådespelare Anton Glanzelius, Helena Bergström, Sven Wollter, Katarina Ewerlöf, Lennart Hjulström, Lars Dejert, Sten Ljunggren, Tord Peterson, Åke Lindman

andmoreagain
2019-11-03
Kjell Sundvall borde ha kunnat gjort den här bättre. Jag menar det är ju sent 80-tal och han har gjort den förträffliga I lagens namn...men nej. Och för att vara ännu mer taskig: Anton Glanzelius, fy fan va dålig han är. Kan vara den sämsta insatsen någonsin i svensk TV-historia. Stort minus!
Jamesa
2018-03-18
Minns den då jag såg den när den kom att jag tyckte den var riktigt bra. Såg om den för ca 10 år sedan, minns då att jag tyckte att det var bra, om än inte lika bra.
2018-01-01
Den här här är bra.. Gillar Sven Wollters obehagliga karaktär...
hassehans
2015-12-08
Den utspelar sig på 1800talet. Knappast medeltiden!
Xenox
2012-07-16
Spännande tv-serie. Många bra skådespelarinsatser, framförallt Sven Wollter. Storyn är intressant, men det fattas något för att den ska få en fyra. Det får bli en stark trea.
2012-04-22
Emellanåt riktigt trevligt, med vackra landskap och äventyrlig matinékänsla i trivsamt tempo, så tråkigt blir det aldrig. Emellanåt pinsamt ihåligt och övertydligt. Smink och kostym luktar maskerad, och relationen mellan Bergström och den riktigt svage Glanzelius (som lite lustigt nog är rätt så lik en riktig gotlänning: en ung Håkan Loob) luktar mer pedofili än romantik, och så ett klart underkänt soundtrack (av Björn J:son Lindh!!) med 80-talssynthar som dubbar lergökar, och med digitala celloljud som med eftertryck förklarar för publiken om någon är "snäll eller dum" osv. Och ja, Helena Bergström både gråter och visar brösten (åtminstone det ena). (6+/15)
Hypostas
2011-12-21
Den här tyckte jag var lite otäck när jag var liten.
LadyFlanders
2009-06-26
RIktig höjdare, i synnerhet för att vara svensk film!
largodil
2008-10-29
ja, svårt att sätta bättre än tre då boken är avsevärt mycket bättre än denna filmatisering. Kul att se Helena Bergström utan Colin-koppel på sig! :) Och hon slapp ju även kopplet när hon var med i densamme regissörs Jägarna
sorbit
2008-04-22
var får jag tag i filmen??