2.7

Huset som droppade blod

En polisinspektör från Scotland Yard anländer till en liten by där underliga saker skett i ett spökligt hus. Fyra olika händelser spelas upp som olika småfilmer, innan polisinspektören själv anländer till huset för att se vad som försiggår där egentligen.

Originaltitel The House That Dripped Blood
Regissör Peter Duffell
Manus Robert Bloch
Genre 70-tal, Skräck
Skådespelare Denholm Elliott, Peter Cushing, Joss Ackland, Christopher Lee, Ingrid Pitt, John Bryans, John Bennett, John Malcolm, Joanna Dunham, Robert Lang, Tom Adams, Wolfe Morris, Chloe Franks, Jon Pertwee

haajen
2019-06-03
Har inte åldrats speciellt väl men det är svårt att inte charmas en aning av dessa mysrysare och alla dessa kultskådisar!
Redwood
2014-09-05
Till skillnad från Tales from the Crypt och Vault of Horror är episoderna inte baserade på serier, utan på noveller av Bloch. Trots att titeln säger en sak så visas inte en droppe blod i filmen. Skräcken är sublim, vilket gör att vändningarna (twisterna) slår emot än med ännu store kraft.
2014-05-28
Rejäl kalkon varning över detta spektakel. den bästa episoden var helt klart med Christopher Lee.
AirikrStrife
2012-05-27
Min 50:de film med Christopher Lee!
Grillo
2012-05-08
Mysig som de flesta andra amicusantologier. Den här med lite mer humor, internskämt och självdistans än vanligt. Första historien var rätt kass men andra och tredje höll hög klass och fjärde fungerade även om den blev lite fånig. 2-, 3, 3 och 2+. Ramberättelsen kändes lite meningslös men ändå en helt okej trea.

2011-07-24
jätteseg!
Brouhaha
2011-06-12
Riktigt mysig rulle, men man kan verkligen inte bortse från hur fattig den känns. Ett par av småhistorierna är egentligen rätt bra, men framförs så dåligt eller har en så dålig twist på slutet att det bara blir löjligt. Jag skulle inte gå så långt som att kalla Lees episod "grymt bra", men det är helt klart den bästa, och ja, faktiskt rätt bra. ^^
schramm
2009-08-29
Stabil Amicus episodare. Lees episod är grymt bra medan den sista är rätt dassig. Betyget blir något slag kompromiss därefter..
Kurganen
2009-03-26
Jag hade inga höga förväntningar, mer att den skulle bidra med typiskt brittiskt skräckmys. Men oj... Vilken film! Den består av några mindre historier inom en ramberättelse om ett hus med märkliga egenskaper. Peter Cushing och Cristopher Lee i två roller, kan det bli bättre? För min del icke. Schysst stämning filmen igenom och ett sant hantverk. Sista berättelsen om kappan har lite humor i sig men inte så det förstör något av filmen. Mycket, mycket bra.
3DDaniel
2008-09-27
Gillar filmer med flera skräckhistorier. Den här var inget utstickande, men ändå hyfsat bra.