3.1

Huset vid havet

I en liten fiskeby utanför Marseille ligger en fantastisk villa, med utsikt över Medelhavet från den rundade terassen. När familjefadern som byggt huset drabbas av en stroke reser de tre vuxna barnen till villan för att diskutera framtiden för familjen, huset och den lilla byn.

Originaltitel La villa
Alternativ titel The House by the Sea
Regissör Robert Guediguian
Manus Robert Guediguian, Serge Valletti
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Ariane Ascaride, Gérard Meylan, Jean-Pierre Darroussin, Jacques Boudet, Anaïs Demoustier, Robinson Stévenin, Yann Trégouët, Geneviève Mnich, Fred Ulysse

mammene
2022-01-29
Det jag uppskattar med denna film är att man lyckas hålla den nedtonad utan att det blev deppigt eller sentimentalt, Alltid intressant att fösa ihop människor och här var det dessutom syskon, samma uppväxt, men olika upplevelser. Miljön är ju mycket pittoresk. ett ställe långt från allt, men samtidigt inte skyddad. Filmen växer mer och mer efter hand och med den dess karaktärer. stilla och försiktigt får de utvecklas. Skådespelet kändes så äkta.
Albion
2022-01-24
Lågmäld med en rent av deprimerande air som breder ut sig filmen igenom på ett nästan lite nordiskt vis men filmen växer och avslöjar lager på lager av alltjämt melankoliska överraskningar även om det till slut känns som man fått minst en dos för mycket av ”omtumlande” ingredienser. Sargade av livet men relationen mellan syskonen spelas väldigt bra och en ung flickvän ger också ett bra perspektiv på hur olika ung jämfört med äldre kan se på utveckling etc. En rolig scen är när en Flashback från syskonens ungdomsår dyker upp. Det är ett klipp från regissörens film ”Ki Lo Sa?” från 1985 som hade samma skådespelare. Resultatet blir här väldigt bra. Det är klart att betyget på filmen ska vara en 4;a
haajen
2018-09-02
Charmig liten film som puttrar på i makligt tempo. Inget märkvärdigt men heller inget som är direkt dåligt.
origC-J
2018-05-09
Guediguian har väl aldrig gjort en dålig film, och även om det här inte är nåt mästerverk så stämmer det än. Franskt pratig, med en osannolik kärlekshistoria och lite inklämd flyktingpolitik, men även intressant om familj, relationer och den moderna världen. Livet, enkelt uttryckt. Stark trea.