3.2

Hustle & Flow

En historia om en småkriminell lirare från Memphis som bestämmer sig för att satsa på en karriär som musiker. DJay har alltid haft ordets gåva, en talang som han dock missbrukat rätt kraftigt. Han har mest ägnat sig åt ljusskygg verksamhet i samhällets utkanter och aldrig riktigt haft ambitioner att nå längre än så. En dag stöter han på sin polare, Key, som jobbar som ljudtekniker, och DJay blir i ett slag inspirerad att börja spela hip-hop musik igen.

Originaltitel Hustle & Flow
Regissör Craig Brewer
Manus Craig Brewer
Genre Drama, Kriminalare, 2000-tal
Skådespelare Anthony Anderson, Paula Jai Parker, Taryn Manning, Taraji P Henson, Ludacris, Elise Neal, Terrence Howard, DJ Qualls, Isaac Hayes, Jordan Houston

2021-05-05
Riktigt bra faktiskt, Terrence Howard får verkligen liv i sin karaktär. Jag gillar hur mycket tid som läggs i "studion" och det jobbet dom gör där. Huvudpersonen är dock lite väl osympatisk och det blir lite svårt att heja på honom eller engageras av hans kamp. Riktigt bra musik lyfter filmen och den känns snyggt och lite eget filmad. En stark trea.
widez
2017-05-26
Helt ok. Bra skådespel. Tunga beats!
StureStenhög
2016-03-07
Efter en trevande start, så tyckte jag att det här tog sig alltmer. Jag anser att hela hip hop-grejen är ganska töntig, så det är alltid lite av en tröskel att ta sig över, men det gjorde jag alltså med tiden. Jag blev dock aldrig helt övertygad av Terrence Howard i den här rollen, istället är det snarare birollerna som gör en stor del av filmen, i synnerhet Taryn Manning och Taraji P Henson. Jag gillar dessutom den väg som man tar framåt slutet. Intressant annars att den blandar trötta klyschor med att ta vägar som man inte riktigt är van med att se. Jag tänker då framför allt på att man har en hallick som huvudperson utan att någonsin moralisera över det. Sådant faller mig som vanligt i smaken. Det finns även något i skildringen av skapandeprocessen som känns äkta trots att omständigheterna runt omkring är lite krystade. Väldigt mycket 00-tal över den här filmen för övrigt, kul att vi har fått så mycket distans till det årtiondet att man kan börja tala om det
CinemaStrange
2015-09-28
Denna kom inte så långt som till en trea då det inte var mer än en komedi men vad som gjorde filmen var att de verkligen fick till karaktärerna.
diskborste
2013-07-10
Terrance Howard och Jeffrey Wright är nog de två skickligaste svarta skådisarna i Hollywood!
arruba
2013-06-30
Filmens gråa och mörka tillvaro värms sakta men säkert upp genom en magisk Howard och ett manus som är bra sjukt men ändå välskrivet, låtarna är sköna och en människas framgång är alltid kul att ta del av båda på film och i verklighet.
swordfish
2012-09-04
Dugligt nöje en sjukdag som denna. :)
Lundhen
2012-05-18
Ganska okej, men det hela kändes mest krystat och stereotypt för ett högre betyg. Kan också vara att jag inte riktigt tycker det är lika coolt med pimpin' niggas som gemene amerikan/tonåring..

2012-04-03
Mycket bra film! Juicy J förtjänade verkligen sin oscar för sin insats!

2011-08-30
Terrence Howard är för övrigt helt suverän.