2.9

Huuu! så hemskt

Abbott och Costello spelar två flyttkarlar som ska flytta två stora lådor som visar sig innehålla Greve Dracula och Frankensteins monster.

Originaltitel Bud Abbott, Lou Costello Meet Frankenstein
Alternativ titel Abbott and Costello Meet Frankenstein, Kom loss Frankenstein, Abbott och Costello möter Frankenstein
Regissör Charles Barton
Manus Robert Lees, Frederic I Rinaldo
Genre 40-tal, Komedi, Skräck, Science Fiction
Skådespelare Bud Abbott, Lou Costello, Bela Lugosi, Lon Chaney Jr, Glenn Strange, Frank Ferguson, Lénore Aubert, Jane Randolph, Charles Bradstreet

2015-01-09
Mina allra första Abbott och Costello-film och jag måste säga att jag gillade verkligen den. Abbott spelar "straight-guy"-rollen med Costello bjuder på den fysiska humorn. Vad jag dock älskar med denna film är att legendarerna Bela Lugosi(Dracula), Lon Chaney Jr.(Wolfman) och Glenn Strange(The Frankenstein Monster) repriserar sina klassiska skräckroller. Lyckad blandning av humor och skräck. En tidig filmparodi skulle jag vilja kalla det. 3+
StureStenhög
2014-03-01
Första gången jag ser nåt med Abbott och Costello, och jag kan bara konstatera att de verkar vara lika bedrövliga som alla andra komiker från den här eran. Costellos grej verkar vara att han ska vara klumpig, korkad och godtrogen, medan Abbott inte verkar ha nån grej, det senare är klart att föredra. Det räcker inte med att skämten är usla, de ska upprepas tills man blir tokig också. Det var ju dock för monstren som jag såg filmen, och det är framför allt kul att se Bela Lugosi spela Dracula igen, men när det är de två fåntrattarna som står i centrum, så får varken han eller nån annan nån chans att skina. Men monstren räddar iaf det här till en svag tvåa
KyLLo
2012-01-07
Skruvad svartvit skräckkomedi som är riktigt rolig på sina ställen. Jag uppskattar att den är gjord som en seriös deckare och med bra specialeffekter för sin tid.
eandersson
2012-01-05
Chick, Chick, Chick, Chick!
Sznax
2012-01-04
Riktigt underhållande drift/hyllning till Universals 30-tals skräckisar. Abbott och Costello är roliga genom hela filmen (speciellt Costello) och genom att använda de riktiga monsterskådisarna så blir filmen än bättre. Många roliga scener och en del ganska läskiga. Snygg dekor (även om det är lite för tydligt att det är studio). Betyg 6.2
Aven
2012-01-04
"Huuu! så hemskt" - Underbar svensk titel!
TobiasRydén
2012-01-03
Inte alls pinsamt att Chaney Jr och Lugosi ställde upp på detta, utan tvärtom riktigt coolt. En skojig film som fint blandar komedi med monstergenren. Abbott & Costello är väl inga av mina favoritkomiker dock.
Sonicasfuck
2010-08-03
Fruktansvärt rolig emellanåt.
AirikrStrife
2010-02-27
pinsamt att lugosi å chaney ställde upp på detta.
Redfield4ever
2009-09-22