3.1

Hysteria

I det viktorianska London år 1880 diagnostiseras nervösa kvinnor med ?sjukdomen? hysteri. Den pryde läkaren Granville driver runt på jakt efter sjukhusanställning men hamnar hos doktor Dalrymple ? en specialist på kvinnosjukdomar som botar hysterikorna genom manuell framkallning av hysterisk paroxysm.

Originaltitel Hysteria
Regissör Tanya Wexler
Manus Jonah Lisa Dyer, Stephen Dyer
Genre Komedi, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Hugh Dancy, Maggie Gyllenhaal, Jonathan Pryce, Felicity Jones, Rupert Everett, Ashley Jensen, Sheridan Smith, Anna Chancellor, Kim Criswell, Elisabet Johannesdottir, Gemma Jones, Kate Linder, Corinna Marlowe

2017-10-29
Viktig film
Memmem
2016-04-03
Bra brittiskt 1800-talsdrama! Film om en äldre läkare i mitten av 1800-talet som har två giftasvuxna döttrar, som ännu inte hamnat på glasberget. Den yngre dottern är väluppfostrad, vänlig och artig. Den äldre är livlig, självständig och driver ett härbärge för fattiga samt kämpar för kvinnans rättigheter. Läkaren behandlar medelålders damer som drabbats av hysteri. Han anställer en yngre läkare som assistent. Denne åtrår snart båda döttrarna. Skickligt scenograferat med 1800-tals kläder, möbler och vanor. Bra spelat av samtliga skådespelare. Den tidens musik och diverse interiöra och exteriöra bilder från läkarpraktiken, bostäder och härbärget. Betyg: 3+
RadioSaga
2015-02-01
Som nedanstående kommentar påpekade, förväntade jag mig med en mer berättande film med allvarsam betoning men den fick ändock fram budskapet, underhöll och Maggie är så vacker! Tyckte mycket om denna film, nådde inte hela vägen fram men får en förträffligt stark 3:a!
2015-01-14
När denna film var aktuell på bio så drog jag slutsatsen att detta var ett allvarsamt drama. Det var därför väldigt trevligt att upptäcka att den i själva verket var en rom-com. En rom-com som dock lyckas lyfta fram sitt budskap. Den porträtterar det viktorianska London väldigt skickligt och trovärdigt. En underhållande film om en viktig utveckling i historien. Det ironiska är väl dock att jag nu i efterhand ändå hade önskat ett lite större allvar i berättandet. 3+
LuxLisbon2
2014-08-11
YES!
Taandborste
2014-02-28
Söt och intressant, att man kunde vara så trångsynt när det kom till kvinnlig njutning förr.
cassiopeia
2013-12-15
Handlingen kanske inte bjuder på så väldigt stora överraskningar, men oj vilken skön film det här är. Feelgood just som jag vill ha den!
embr91
2013-12-09
Brukar tycka att romantiska komedier är långdragna, men den här var verkligen underhållande och över förväntan! :)
MrsSmiths
2013-04-27
Kvinnor är starka, kvinnor kan osv. Sen tar filmen strypgrepp på sig själv i sista scenen...
bryngel
2013-04-17
Störtskön film där Dancy och Gyllenhaal tar kommandot från början.