2.7

I Am Heath Ledger

En dokumentär om skådespelaren Heath Ledger, som dog bara 28 år gammal.

Originaltitel I Am Heath Ledger
Regissör Adrian Buitenhuis, Derik Murray
Manus Hart Snider
Genre Dokumentär, 2010-tal

haajen
2018-02-17
Ok dokumentär som inte är speciellt djupgående och egentligen får en inte någon större förståelse för vem Ledger var och vad det var för "demoner" som plågade honom. Ändå så pass intressant med klipp/historier från hans filmer att det blir en svag 3a.
CarloMarx
2018-01-27
Har ingen relation till Heath Ledger, och den hjälpte mig knappast att upprätta en heller. Tamt porträtt om en vilsen, ung själ som alla älskade men som ingen verkar ha lyckats få att känna sig älskad. Det är en tragedi i sig, men säger kanske mer av det ytliga och substanslösa sällskapsformerna i Hollywood än om Heath. Hans egna filmmaterial är på gränsen till pekorala och borde inte klippts in om tanken var att göra en hyllningsfilm. Den får en tvåa för att den visar att man inte behöver vara lycklig bara för att man har lyckats, och det kan väl vara befriande.. men det är å andra sidan en tämligen vedertagen sanning redan som upprepas i dokumentärer om varje hyllad människas liv.

2018-01-16
Har absolut inget emot Mr Ledger, men tycker dokumentären känns lite väl "positiv" för att kännas som en riktig dokumentär.
skogg
2018-01-14
Alla älskar Heath Ledger.
DYV
2018-01-01
Även dokumentärer/biografier kräver dramaturgi och konflikter för att leverera ett bra slutresultat. Enstaka gånger snuddas det vid Ledgers demoner och obevämskänsla med kändiskapet, men tyvärr tappas det perspektivet helt. Att omständigheterna kring hans död är så frånvarande är nästan skrämmande och säger väl egentligen allt om att om hur enkelspårig perspektivet i dokumentären är. Intressant att få se Ledgers filmer med sin egen kamera och ger en extra dimension.
ebbaröd
2017-06-21
Det är så svårt att inte vara partisk när man betygsätter dokumentärer. Må så vara. Han var fantastisk.
choklatchip
2017-06-09
Att en så fantastisk skådespelare ska porträtteras på ett så torftigt sätt känns lite märkligt faktiskt. Jag förstår viljan att göra en dokumentär men jag hade verkligen önskat ett helt annat sätt att gör den på.
dalfeus
2017-06-04
Jag gillar Heath Ledger, men man måste särskilja på mannen och dokumentären, och dokumentären var väldigt dåligt utförd. Man fick endast veta vad han har gjort, inte vem han var. Det kändes mest som en stor hyllning där man inte vågade beröra de mer känsliga ämnena, vilket resulterade i en ganska rörig och ytlig slutprodukt.
2017-06-02
Ja, det är en ganska tafflig dokumentär som film och den känns bitvis sådär överdrivet hyllande på sånt där reklam-bakom kulisserna-vis. Men om jag gillade Heath väldigt mycket innan så gillar jag honom ännu mer nu. :(
PeterTheW
2017-06-01
En trea för ämnet och den karismatiske underbare mannen, en tvåa för ett halvtaffligt utförande.