3.6

I Do Not Care if We Go Down in History as Barbarians

En ung regissör får stadens stöd för att göra en teateruppsättning om en historisk händelse. Men när pjäsen inte är tillräckligt patriotisk vänder tonläget.

Originaltitel Îmi este indiferent daca în istorie vom intra ca barbari
Regissör Radu Jude
Manus Radu Jude
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Ioana Iacob, Alexandru Dabija, Alex Bogdan, Ion Rizea, Claudia Ieremia

StureStenhög
2020-10-31
Rumänerna fortsätter att göra intressanta filmer där det mesta som kan tänkas vara fel med landet utforskas och kritiseras. Det tyder på ett sunt filmklimat. Jag kan dock tycka att den här är lite onödigt lång, och att regissören kanske skulle må bra av att någon påpekade att inte varenda av hans idéer är genialiska. Med det sagt är de flesta är fortfarande bra och på det stora hela gillar jag stilen. Men det är ändå filmens tema som fångar mig mest, här finns t.ex. några långa och riktigt bra dialogscener, och jag slås av känslan av att man släpps ner mitt i en diskussion som antagligen pågår i Rumänien. Den är både specifik för dem, men också till stor del lik den som förs överallt i världen. Jag får dock intrycket av att filmen i första hand är gjord för en inhemsk publik, så en del missar man nog som oinsatt. Nu väntar vi bara på en svensk film som gör upp med vårt agerande under andra världskriget, men den blir väl stoppad av beredskapsmuseet förstås