2.1

I död mans spår

Lingonwestern inspelad i de småländska skogarna. Handlar om den försupne revolvermannen Ben Walker som en dag får besök av en gammal kamrats dotter som behöver hans hjälp.

Originaltitel I död mans spår
Regissör Mats Helge
Manus Mats Helge, Henry Sidoli
Genre Western, 70-tal
Skådespelare Carl-Gustaf Lindstedt, Tor Isedal, Isabella Kaliff, Sune Mangs, Sten Ardenstam, Carl-Axel Elfving, Solveig Andersson, Urban Sahlin

BjörnBandhund
2021-10-02
Produktionsmässigt en etta. Men underhållningsvärde har den ju trots allt, varför betyget blir en generös tvåa.
Diclonius
2017-04-01
Så det här var vad Carl Gustaf Lindstedt gjorde året före han spelade Beck. Ofattbart... kul.
2015-11-02
Det här var nog för tungt för mig. Allt är liksom så fel så att det inte ens blir rätt. Skämskudde hela vägen. Jag funderar på om det finns något som kan rädda denna film från en etta, någon enda förmildrande omständighet? Tja, den är ju föredömligt kort, innehåller några nakenscener samt en stum snubbe som inte kan spela flöjt. Nej, det hjälps fan inte. (3+/15)
BrutusBeefcake
2015-10-23
Haha, vet inte riktigt vad jag skall säga. Skönt banjoplonkade tillsammans med en skön Carl-Gustaf som springer runt och jönsar bland mossa, björkar och granris. Några härliga repliker bjuds vi också på men mestadels är detta för dumt för sitt eget bästa. Svenska kobojsare springer runt i småländska skogar med amerikanska namn och snackar om Carston City och dollars. Höjdpunkten är nog gubbarna som sitter och spelar poker med en Öbergs-kortlek. Dåligt men den korta speltiden kommer som en räddare i nöden och 70 minuter på det här känns ändå inte helt bortkastat (4+/15)
DrT
2015-08-02
Lågbudget svensk ”lingonvästern” inspelad i Småland (och på High Chaparall) med förvånansvärt många kända skådespelare med Carl-Gustaf Lindstedt i spetsen. Det är ett valhänt försök att exploatera den italienska spagettivästern men utan dess finess för utstuderat våld, ett psykologiserande berättande och estetiskt filmarbete – även om regissören tillika manusförfattaren Mats Helge Olsson försöker att tillskansa sig delar av exempelvis Sergio Leones stiliserade filmspråk. De utpräglat svenska miljöerna (med skog och myrar) förtar också illusionen.
Freddezoor
2014-04-05
Har länge varit fascinerad av Mats Helge som filmintresserad men är för ung för att ha sett hans filmer på bio. Någon som vet var jag kan få tag på några av Mats Helges filmer?
andmoreagain
2014-01-12
Är ingen utstuderad fantast av just spaghettiwesterns men jag tycker att den här inte är så mycket sämre än övriga (Jag jämför alltså en dålig western ifrån samma tidsperiod inte med Sergio Leone). Visst finns det mycket kvar att önska men den känns ändå som den mest genuina Mats Helge-film jag har sett. Kanske pga av det faktiskt är riktiga (nåja, till viss del) skådisar med.
Devilock
2013-09-13
Var hittar jag denna?
kungkalas
2013-08-17
En perfekt hybrid av Peckinpah och Åsa-Nisse. Kanske den mest nersupna western jag någonsin sett (pilsnerfilm möter revisionistwestern = stora alkoholmängder x 2)
NoWireHangers
2010-10-16
Musiken är bäst. I övrigt är det ganska taffligt men opretentiöst. En eloge till Mats "ingenting är omöjligt" Helge för att genomföra en svensk western.