3.4

I havets famn

Om livet på en skotsk ö där öbefolkningen blir oense om huruvida de ska bo kvar eller flytta in till fastlandet.

Originaltitel The Edge of the World
Regissör Michael Powell
Manus Michael Powell
Genre Drama, Romantik, 30-tal
Skådespelare John Laurie, Belle Chrystall, Eric Berry, Kitty Kirwan, Finlay Currie, Niall Macginiss, Grant Sutherland, Campbell Robson, George Summers, Michael Powell, Frankie Reidy

#54
2017-02-23
Fantastiskt vackert och kargt.
Sznax
2014-04-27
En bit svensk stumfilm från 20-talet och en bit Man of Aran skapar denna lättsmälta vackra film. Innehållet är inte mycket och ha men många fina bilder på vågor och klippor. Betyg 5.5
Disintegrator
2013-12-14
Michael Powells La Terra Trema. Detta är tydligt gjort av en filmskapare med stor vördnad för landet och dess människor.
emilstjernholm
2010-01-30
Mycket vacker miljöskildring. Aningen hoppigt narrativ, men helt klart sevärd!
seriost
2006-05-19
Ganska vacker och tragisk. Få av de där öarna kan ju vara bebodda idag. Synd egentligen då de har såå vacker natur.
goeran
2006-03-29
The Edge of the World är en verklig pärla om människors liv och kamp för tillvaron; på en liten ödslig ö norr om Skottland (uppe i Shetlandsöarna). Naturdramatik, mystik och människors eviga strävan och kamp; den unge Michael Powell har i denna film fångat in allt detta på ett underbart sätt. Filmen är inspelad på ön Foula; Michael Powells återkomst till ön 40 år senare finns dokumenterad i filmen ”Return to the Edge of the World” som finns med som extramaterial på BFI:s utgåva av denna film.