3.8

I hetaste laget

När Chicagomusikanterna Joe och Jerry råkar bli vittnen till ett maffiamord, tvingas de ta till flykten på ett tåg till Florida, utklädda till Josephine och Daphne, de nya medlemmarna i ett flickjazzband. Deras förklädnad är perfekt... ända tills de båda förälskar sig i sångerskan Sugar och en miljonär börjar uppvakta Daphne. Och maffiabossen är fortfarande på jakt efter dem...

Originaltitel Some Like It Hot
Regissör Billy Wilder
Manus Billy Wilder, I A L Diamond
Genre Romantik, 50-tal, Komedi
Skådespelare Jack Lemmon, Tony Curtis, Marilyn Monroe, Joe E Brown, George Raft, Pat O'Brien, Nehemiah Persoff, Joan Shawlee, Mike Mazurki, Dave Berry

Skapad 2019-10-20 av Anonym
Detta är troligtvis världens bästa komedi någonsin och utan tvekan en av de mest kända. Tre världsstjärnor i toppform i huvudrollerna; Tony Curtis, Jack Lemmon och Marilyn Monroe som alla gör ...   Läs mer »

Ful_fisk
2018-05-22
Rolig, snygg och välgjord komedi med suveräna skådisar i högform! Måhända inte lika bra som Billy WIlders bästa draman, men ändock högklassig och skitbra. Fantastisk slutscen.
Lotso
2018-04-14
I sin helhet är detta en underhållande film som verkligen levererar de goda bitarna. Skådespelarna går verkligen in i sina roller och när de har kul har tittaren kul. Humorn även ifall jag missade ett par så är det en dialogfylld komedi som verkligen bara har ett enda skämt under två timmar, två killar är utklädda till tjejer. Men Billy Wilder får det att funka och som Roger Ebert sa. Filmen är mer eller mindre om sex, men låsas vara om kriminalitet och girighet. Med andra ord, en film före sin tid.
2017-10-22
myslas
2017-01-06
Ungefär så roligt som det kan bli. Jack Lemmon och Marilyn Monroe briljerar verkligen.
RustyFilm
2016-12-05
En äkta klassiker som har det mesta, bra skådespelare, ett fantastiskt manus, högt underhållningsvärde, mycket rolig och även lite spännande. Komediernas komedi. Om Casablanca är svart/vita filmens 40-tals etta så är det här 50-talets motsvarighet
Raimo_1985
2016-11-30
Nä det var det inte alls förresten, Hur man får en miljonär var den första.
Raimo_1985
2016-11-30
Först tyckte jag bara det var supertramsigt och löjligt och jag pallade inte riktigt med, ska de hålla på så här i två timmar tänkte jag. Sen blev den rolig och växte till en tidig, radikal queer-film. Detta är min första Marilyn Monroe för övrigt.
JenLane
2016-09-17
Visas på Biograf Victoria i Stockholm imorgon kl 20:30! Mer info här: https://facebook.com/events/1800789006823678/
BSBully
2016-08-11
Saint Valentine´s Massacre, hade en annan bevittnat det hade man nog också klätt ut sig till kvinna o dragit till Florida ^_^ Härlig rulle!
2016-07-24
Marilyn Monroes bästa film i min mening!