3.2

I huvet på en gammal gubbe

En gammal man sitter på ålderdomshemmet och drömmer sig tillbaka till sin barndom i denna blandning av spelfilm och tecknad film. Per Åhlin har gjort animationerna.

Originaltitel I huvet på en gammal gubbe
Regissör Tage Danielsson, Per Åhlin
Manus Hans Alfredson, Tage Danielsson
Genre Animerad, Drama, Komedi, 60-tal
Skådespelare Hans Alfredson, Gösta Ekman, Ernst Günther, Karl-Axel Forssberg, Gus Dahlström, Tage Danielsson, Monica Nielsen, Monica Ekman, Rolf Bengtsson, Fatima Ekman

Biberkolben
2018-06-11
Bitvis ganska tragisk och sorglig film. Väldigt kul ibland, och samtidigt olidligt långsamt ibland.
KimEkberg
2017-05-17
börjar lovande med de filmade filmscenerna, speciellt scenen i mataffärren är stark. men sen vet jag inte vad som händer, den här typen av kvinnobild kan jag inte relatera till, men den finns i många filmer. att smågrabbar ska träffa prostituter och gubbar nypa tjejer i rumpan, och att på nåt vis ska filmen stå för det, att det är så grabbar är. det föråldrade synsättet på kön och genus gör filmen knappt sebar i vår moderna tid. bitvis fina animationer, men också aningen tråkig. överraskande nog är det filmade det bästa.
origC-J
2014-03-02
Underligt nog den första svenska animerade långfilmen (1968!), givetvis av nestorn Per Åhlin. Efter en spelfilmsinledning full av ganska simpla slapstickskämt börjar filmen på riktigt, en animerad resa just det, i huvudet på en gammal gubbe. Filmen har en skön struktur, en ganska ovanlig stream-of-conscience som ändå rör sig kronologiskt framåt. Inte vansinnigt snyggt, men Åhlin-charmigt och klart sevärd. Innehåller en del sparkar åt folkhemmet också.
Strömming
2013-12-05
Intressant ämne och animationerna är rätt schysta ändå. Tyvärr mot slutet började det svikta och bli segt så att jag började undra när filmen skulle ta slut.
Sznax
2013-11-29
Bra inledning, både första spelfilms-sekvensen och den första animerade delen. Sen tar fantasin slut och enstaka ögonblick hjälper inte bristen på underhållning. Betyg 4.5
foppa99
2013-04-20
Danielsson och Per Åhlin regisserade denna.
mystepho
2011-12-16
Fin. För att vara svenskt 60-tal är animationerna fina. Kan inte låta bli att koppla ihop vissa bilder till Yellow Submarine från samma år, även om det nog mest är ett sammanträffande. 60-talsdesignen är i alla fall oerhört påtaglig i de animerade sekvenserna..
nickebremer
2011-09-12
Det här en en klassiker. Musik, bild, tema och tidsanda är fantastisk. Drömmarna tillbaka till ungdomen och känslan av bortglömdhet på ålderns höst skildras alldeles lysande. Kombinationen med traditionellt foto och animering var epokgörande.
MtotheN
2010-05-14
småtrevlig, men jag gillade scenerna som inte var animerade mest, även om de var charmigt tecknade, stundtals riktigt rolig i övrigt :) Bäst i början, sen blir den allt segare tyvärr..
FransHals
2010-05-05
Per Åhlin är ett geni, den saken är helt klar. Hans animationer och teckningar i den här filmen är helt fantastiska, och jag älskar hur man kan se hur han har associerat fritt när han har skapat dem. Sedan är manuset roligt också, precis som vanligt när det gäller Hasse & Tage. Nu ska jag bara försöka få tag på "Svenska bilder" också...