I lagens namn

Häll och hans tre mannar starka styrka har tröttnat på buset och åklagarnas milda hållning mot brottslingar. De har därför tagit lagen i egna händer och skrämmer slag på Stockholms undre värld. Deras metoder är hot, våld, trakasserier och framförallt genom att vara poliser.

Originaltitel I lagens namn
Regissör Kjell Sundvall
Manus Hans Iveberg, Leif GW Persson
Genre Kriminalare, 80-tal
Skådespelare Sven Wollter, Anita Wall, Stefan Sauk, Ernst Günther, Pia Green, Sven Strömersten-Holm, Marvin Yxner, Carlo Barsotti, Lennart Hjulström, Rolf Skoglund, Jonas Granström, Johan Ulveson, Ann Petrén, Margreth Weivers, Niels Dybeck, Gustaf Bartfay

2017-10-22
Raimo_1985
2016-10-31
Fjärde titten, nu på bio i fullt Cinemscopeformat :) Kul att äntligen se filmen i dess fulla prakt, jag har tidigare tyckt att bilden var sådär (57 procent tydligen). Nu är jag nästan och smuttar på femman i betyg men jag kan inte, än. De mörka stämningarna, bilderna och ogästvänliga känslan är ovanlig för svensk film, särskilt från åttiotalet. Toppen skådespelarinsatser från Wollter, Sauk, Green och Gunther.
Philips
2015-08-27
Ett pinnhål under "Mannen från Mallorca" men sevärd!
2014-12-04
Mörk och kall polisfilm som jag mindes som otäck från barndomen. Men den är helt okej och har en schysst atmosfär med en fenomenal Wollter i huvudrollen. Slår lätt alla senare Beck och Johan Falk på fingrarna.
2014-11-09
En smått skrämmande berättelse om fyra snutar som ledsnat på buset och ser till att skipa rättvisa på sitt eget sätt. Sven Wolter är helt suverän i sin roll som polis. 2+
Dutch
2013-11-20
Wollter och Sauk i all ära men detta är en rätt dålig film.
Fläskkäft
2013-11-07
Det osar billig produktion och manuset är rätt rörigt. Stockholm är grått och kallt vilket kanske framstår som trist men det är ju så det är i Sverige under flera månader varje år. Kul att se Sauk(han besökte vår skola iom det årliga spexet, så jag har suttit bredvid honom) med hår annars tycker jag att flera av skådisarna uttrycker bristfällig erfarenhet. Sven Wollter kan man lita på iaf han är riktigt bra får jag säga och fäller dräpande kommentarer gör han också. Ska se mer av honom tänkte jag. Lite futtig utförd film men kan va kul att ha sett.
Raimo_1985
2013-03-08
Höjer till en fyra efter en tredje omtitt. Ser nya saker, vilket mörkt intro med Dagebys syntmusik och piketbussen som glider fram på Stockholms gator! I den här filmen framstår som Stockholm som en kall och mörk plats och fascistkänslan är påtaglig hos Björneborgarnas marsch-snutarna. Det värsta är att det är verklighetsbaserat. Sauk spelar riktigt bra, och Sven Wollter gör bästa Jarnerbring utöver Mannen från Mallorca-Jarnerbring. En grej som är mindre bra är väl den superlökiga hatt/nakendansen som nog kan få många att sova dåligt om nätterna.... Filmen hade kanske också kunnat tjäna på att vara liiiite längre. Jaja. Nu är I lagens namn uppe där på toppen tillsammans med Mannen från Mallorca och Mannen på taket.
emilstjernholm
2013-02-02
Okej, filmen är extremt ojämn. Anslaget är fantastiskt snyggt och foto/scenografi håller överlag bra klass. Sauk / Wollter är bra. Sedan innehåller den ett antal pajasaktiga scener, t.ex. skurkarnas dialog och den omotiverade sexscenen.
Filmgubben
2013-01-06
Suggestiv inledning, i övrigt rätt lökig. Sänkammarsenen med Wollter och Wall vill jag helst inte tänka på.