I Live in Fear

En äldre man är så förskräckt och besatt av idén att ett kärnvapenanfall är på väg att hans familj blir tvungna att begära att han skall omyndigförklaras. Mannen vill att familjen ska fly Japan och bege sig till Brasilien. En dag finner han en sympatisör, Harida.

Originaltitel Ikimono no kiroku
Alternativ titel I Live in Fear: Record of a Living Being, What the Birds Knew
Regissör Akira Kurosawa
Manus Hideo Oguni, Akira Kurosawa, Shinobu Hashimoto, Fumio Hayasaka
Genre Drama, 50-tal
Skådespelare Toshirô Mifune, Minoru Chiaki, Takashi Shimura, Eiko Miyoshi, Kyôko Aoyama, Haruko Togo, Noriko Sengoku

JimCarrey
2013-05-31
Lite mycket skriva på näsan men väldigt mysigt också. Godkänt
annihilat0r
2010-11-30
Unik story. Bra skådespel. Rädsla möter kärlek. Kärlek möter rädsla. Familj möter rädsla. Rädsla möter familj. Japan möter Brasilien. Vilka konsekvenser skapade Hiroshima - några år senare? Kännbart psykiska. Det är minst sagt ett viktigt ämne som "I Live in Fear" tar upp. Godkänd!
Xiaowen
2009-08-09
Jag förstår att Kurosawa gillade sin invanda ensemble och man kan tycka att Mifune gör det bra. Men varför casta en 35-årig Mifune som tvingas överspela för att övertyga i rollen? Gjordes filmen i första hand för att visa Mifunes register?
goeran
2008-03-04
En ganska trist historia (och lite för mycket pekpinnar för filmens bästa); men Toshirô Mifune gör bra ifrån sig i huvudrollen där han spelar en man dubbelt sin egen ålder.
Bomkia
2005-02-20
Det som lyser igenom starkast är väl Mifunes gestaltning av en äldre nästan paranoid man.
force
2005-01-13
När jag gick på dagis var det en som sa att två atombomber kunde spränga hela världen. Men, sa en annan, man har ju redan sprängt en atombomb. Jag förstod aldrig hur det gick ihop.
goodstuff
2004-03-25
Bra film om Japans efterkrigs atombombsskräck.