3.5

I mördarens spår - Oskyldigt dömd?

Polisen, Jane Tennison, har för sju år sedan utrett ett mordfall på sex kvinnor och tog då fast en mördare som har suttit inspärrad sedan dess. Han har hävdat att han har varit oskyldig hela tiden. Jane påminns om detta fall när nya mord börjar att ske som är identiska med de andra fallen. Hon är dock övertygad om att rätt mördare sitter inne och att dessa nya mord är utförda av en så kallad copycat.

Originaltitel Prime Suspect 4: Scent of Darkness
Regissör Paul Marcus
Manus Guy Hibbert
Genre 90-tal, Kriminalare, Mysterium
Skådespelare Helen Mirren, Glenn Berry, Scott Neal, Stuart Wilson, Stephen Boxer, Penelope Beaumont, John Benfield, Glen Berry, Christopher Fulford

2015-05-23
En bra och sevärd historia men styrkan ligger utan tvekan i det sätt som man regisserar denna filmserien. Oavsett historia så berättas det med en trovärdighet och en vardaglig och ärlig bild av verkligheten. Att skådespelarna håller fin klass med Helen Mirren i spetsen gör det hela minnesvärt. 3+
Zipper
2013-08-07
Jag avskyr verkligen när man byter skådespelare för en roll, och denna Marlowe var betydligt sämre än den första. Jag måste säga att jag inte är helt införstådd med varför den här serien är så hyllad, förutom att genusperspektivet fortfarande är väldigt ovanligt och därmed uppfriskande. Men som ren deckare betraktad håller den inte högre klass än andra brittiska kvalitetsserier.
BROBJO
2011-10-10
Den bästa i 4:e säsongen. Helen Mirren är som SUUxxx skriver i en klass för sig, synd bara att inte de övriga skådespelarna kommer upp i hennes klass!
visser
2011-08-08
Saknar de avancerade intriger som brukar utmärka denna serie, men blir å andra sidan aldrig överdramatiserad. Skådespeleriet lysande som vanligt, t ex DCI Mitchells oemotståndliga kombination av arrogans och medelmåttighet!
Ola_Schubert
2009-11-29
Tja, här finns en helt annan trovärdighet än i Beckfilmerna. Skådespeleriet är så bra att det faktiskt kan skildra stämningar med subtila medel. Men samtidigt, i motsatt till "sista vittnet" så förmådde inte denna historia gripa tag i mig riktig. Det var dessutom en hel del om könsförtryck, vilket radikalfeminister och feminazister, helt kontraproduktivt, gjort mig allergisk emot, när det tas upp. Även fast saker och ting kan vara bra mycket konservativare i Storbrittanien och därför är kanske den situation, som beskrivs inte helt ovanlig där. Men för min del så får en stark trea räcka i betyg. Dock är det här frågan om en äkta starkt trea som kan jämföras med vilka andra filmer som helst, ingen "stark Beck-trea". Men du som gillar sansat genusperspektiv i deckare kommer att älska denna, det lovar jag.
Arensberg
2006-10-14
total angets nar jane tennison tas av utredningen, intressant perspektiv och den mest udda prime suspect -deckaren om man ser till form.