3.8

I nattens hetta

Virgil Tibbs är på genomresa i södra USA och grips för ett mord endast på grund av sin svarta hud. När det visar sig att han i själva verket är oskyldig och därtill polis specialiserad på mord låter hans chef i Philadelphia honom stanna kvar för att bistå den lokala polismyndigheten. Det blir en svår uppgift för Virgil, såväl att lösa mordgåtan som att handskas med fördomarna från lokalbefolkningen, inte minst från sin kollega Bill.

Originaltitel In the Heat of the Night
Regissör Norman Jewison
Manus Stirling Silliphant
Genre Kriminalare, Drama, 60-tal
Skådespelare Sidney Poitier, Rod Steiger, Rod Steiger, Warren Oates, Lee Grant, Larry Gates, James Patterson, William Schallert, Beah Richards, Kermit Murdock, Larry D Mann, Matt Clark, Arthur Malet, Fred Stewart, Quentin Dean

Solidus
2018-10-01
Stark thriller där styrkan ligger hos kemin mellan Sidney Poitier och Rod Steiger (samt ett coolt soundtrack för sin tid). Stundtals kan man verkligen ta hatet mellan dem. Man kan säga att rasismen är i fokus och mordhistorien mer underliggande, istället för tvärtom. Stark thriller som berör än idag. Sevärd!
martineden
2018-09-30
[rek. 5] Det är inte ofta jag direkt känner att en film är ett mästerverk, men det gör jag när jag ser denna fantastiska film! I många avseenden är filmen en deckarhistorien av standardtyp, men dess tematiska facettering, rasism, nord mot syd, plantageekonomi mot industrialisering etc., ger filmen ett djup och en komplexitet som inte är normen för denna typ av film! Lysande regi och skådespelet är världsklass!! Poitier och Steiger är fullkomligt fantastisks i sina respektive roller och scenerna melllan dem är elektriska!! Ett sant mästerverk!! 5.
Pi-R
2018-06-19
En film som tekniskt – musik, filmklippning, och foto – håller riktigt bra fortfarande, och vars toppnamn Poitier och Steiger briljerar. Poitiers utstrålning är fenomenal, och flera scener, både med och utan honom, borde dessutom vara mer klassiska än vad jag upplever att de är. Själva mordhistorien är dock mindre intressant och känns, faktiskt, nästan en smula borttappas, vilket gör att upplösningen nästan blir lite av ett antiklimax (inte minst som att mördarens identitet knappast överraskar. alls)
Roswall
2018-01-07
Bra! Får lite Twin Peaks-vibbar!

2018-01-04
Filmunderholdning og filmkunst på høyeste nivå. Men lurer på hva amerikanerne tenker om sin førhistorie når de ser dette?
mammene
2017-12-20
Skådespeleriet är överaktivt på ett trevligt vis och utförandet är på gränsen till komik ibland fast med ett allvarligt ämne i grunden Egentligen ganska förutsägbar,och man kan ju fundera hur många idioter det kan bo på ett ställe? Men den fastnar och man får verkligen den där sydstatskänslan, hettan ligger och dallrar under ytan och något mer, även snygga miljöer.
KyLLo
2017-12-16
Jag tycker om den här typen av filmer med stabila skådespelare och där man tar den tid man behöver för att allt ska nå fram till tittaren. Rasismen är starkt etablerad i samhället och inbäddad i mycket som sägs. Killen på polisernas stamställe för spontant mina tankar till Norman Bates. Lägg särskilt märke till när han ler och ohämmat tjuvkikar på folk. Många bra scener i filmen. Broscenen känns direkt som en minnesvärd klassiker. Tänkvärd, småunderhållande och en aning originell, men storyn saknar det där lilla extra. En svag fyra.
Dream
2017-12-16
Den rasistiska / hatiska stämningen är väl utförd. Det är faktiskt skrämmande att dessa delar i USA som bl.a. Mississippi, Alabama, Virginia och Texas inte har ändrats något speciellt dem senaste 70 åren förutom att dem svarta har fler rättigheter idag än på den tiden, dock har själva rasismen inte dött ut, bara det faktum att "Donald Trump" blev vald till President och man ser likheterna, men annars så tycker jag personligen att "Mississippi brinner" är en bättre film då "Mississippi brinner" är mer mystisk och spännande än denna.
andybrando
2017-12-15
En fantastisk thriller om rasrelationer. Den är tuff, rolig och fylld av starka stämningar. Oslagbara skådespelarprestationer och lysande musik.
2017-10-25