I nattens mörker

En galen mördare förföljer en prostituerad kvinna som råkade bli vittne till ett mord. Kvinnan bestämmer sig för att forska i händelsen med hjälp av mordoffrets son.

Originaltitel Dressed to Kill
Regissör Brian De Palma
Manus Brian De Palma
Genre Skräck, Thriller, Mysterium, 80-tal
Skådespelare Michael Caine, Nancy Allen, Angie Dickinson, Keith Gordon, Dennis Franz, David Margulies

Jansmyr
2018-09-14
En härlig film som är som bäst vid början och slut. Den sista duschscenen är nog det roligaste jag sett i år!
dudson
2018-05-31
Duglig som psykologisk thriller men är nått väsentligt som saknas. Men fina New York miljöer och vacker musik. Samt en lysande Dennis Franz och mästerliga Caine.
gjoob
2018-01-28
Tät, medryckande och sexig thriller. Kanske lite väl platt och förutsägbar ibland, men då är ju ofta hela genren den hyllar just det. Den fyller sitt syfte och är spännande och underhållande rakt igenom.
2017-10-24
BrutusBeefcake
2017-07-06
Förutom ett snyggt mord och ett par snygga referenser till giallos så ser jag inte mycket att hämta här. Det är överdramatiskt, långsökt, dumt och inte alls sexigt. En redig besvikelse men Caine är ju ändå bra, tyvärr är inte filmen det. Alls. (4/15)
Redwood
2016-11-14
De Palma önskar hylla sin store idol, Hitchock - och drar samtidigt undan mattan för sig själv. I nattens mörker är fylld med så många allusioner till Psycho så för oss som har sett sistnämnda så har inte svårt att räkna ut slutet på förstnämnda.
Mr_v
2016-10-09
Snyggt nåt så in i bomben, ett par sjukt minnesvärda scener. De "erotiska" inslagen har väl kanske inte åldrats med mindre värdighet, liksom psykologiseringen. Men va gör väl det när en film är så här kul att titta på?
Rift
2016-10-08
Gubbsjukt. Effektsökeri. Pekoral.
andybrando
2016-10-05
Gastkramande melodram. De Palma arbetar med åskådarens känslor (logik är inte hans starka sida) och han lyckas hålla den rätta nerviga temperaturen från början till slut. Pino Donaggios musik är riktigt kuslig.
F-M-J
2016-09-23
Snygg produktion som väntat när regissören är igång, men samtidigt några detaljer som stör i filmen, såsom ungens räddningsaktion. Känns så långsökt. -3