2.6

I sanningens namn

Överstelöjtnant Nathaniel Serling får i uppdrag att ta reda på om en kvinnlig pilot som omkom under Gulfkriget förtjänar att få medalj för sina heroiska insatser. Sanningen är dock tvetydig och överstelöjtnant Serling får arbeta hårt för att avslöja vad som verkligen hände innan piloten dog.

Originaltitel Courage Under Fire
Regissör Edward Zwick
Manus Patrick Sheane Duncan
Genre Action, Drama, Krig, Mysterium, 90-tal
Skådespelare Denzel Washington, Meg Ryan, Lou Diamond Phillips, Michael Moriarty, Matt Damon, Bronson Pinchot, Seth Gilliam, Regina Taylor, Zeljko Ivanek, Scott Glenn, Tim Guinee, Tim Ransom, Sean Astin, Armand Darrius, Mark Adair-Rios, Bruce McGill

2017-10-21
92axha10
2017-03-14
Tyckte filmen var intressant och spännande.
deswhip
2016-08-15
Filmen är i stort bra och förtjänar en 3:a. Meg Ryan däremot är helt felcastad. Det är väldigt synd för att alla övriga skådespelarinsatser var mycket bra. Ett sådant avgörande misstag kan tyvärr inte ignoreras och betyget måste sänkas till en 2:a.
2014-11-20
Detta är en film med bra driv och med sina spännande stunder och det är klart välgjort men vad som skulle kunna utvecklas till en samhällskritisk skildring av om krigets lögner blir till slut en snyftig hyllning till militären och dess tappra soldater. Washington gör som vanligt sin roll med stor trovärdighet. 2+
need_sleep
2012-01-08
Jag pendlar mellan 2:a och 3:a och har svårt att bestämma mig. Håller med många andra kommentarer här om att Meg Ryan inte är rätt person till en eventuell krigs-hjältinna. Meg är hjältinna i många romantiska komedier, men här funkar det inte. Hade man valt Sigourney hade det kanske blivit en betydligt bättre film
G-Zus
2011-09-25
haha hur fan kunde dom ta med Meg Ryan?!
ziferN
2010-06-19
Jag tyckte denna film var riktigt underhållande, intressant och spännande. Och Denzel är ju lika bra som alltid så i betyg får det bli en svag 4a.
N-din
2009-07-30
Helt okej.
Ramza
2009-06-23
Felcastingen av Meg Ryan förstör i princip hela filmen. Som parodi fungerar den dock.
MrMario
2009-02-22
Meg är felcastad till rollen vilket gör storyn mindre trovärdig synd på en annars bra film. Denzel é bra som vanligt.