3.9

I sista minuten

Roger Thornhill är reklammannen som råkar ut för ett minst sagt olyckligt missförstånd. På mindre än ett dygn är han plötsligt misstänkt för bilstöld, rattfylleri och dessutom mord! Han blir jagad kors och tvärs över USA, av både polis och ett gäng hänsynslösa mördare som är övertygade om att han är en FBI-agent.

Originaltitel North by Northwest
Regissör Alfred Hitchcock
Manus Ernest Lehman
Genre Romantik, Thriller, Äventyr, Mysterium, 50-tal
Skådespelare Cary Grant, Eva Marie Saint, James Mason, Jessie Royce Landis, Leo G Carroll, Josephine Hutchinson, Philip Ober, Martin Landau, Adam Williams, Edward Platt, Robert Ellenstein, Edward Binns

Pi-R
2018-04-25
Tekniskt är det vansinnigt polerat. Kemin mellan Grant och Saint är spot-on (och Saints roll, åtminstone i filmens första hälft, hör till Hitchcocks bästa) Överlag är skådespelarensamblen klockren, och filmenflyter på som en vårbäck. Jessie Royce Landis som modern tillhör filmens många mindre detaljer som gör den extra sevärd. Samtidigt så känns den omstundom FÖR välpolerad, vilket gör att nerven ibland förloras i regissörens strävan att visa sig på styva linan. Måhända (sannolikt...) orättvist, och möjligen kan betyget komma att höjas vid en omtittning
ant
2018-04-05
måste nog vara en dinosaurie för att tycka om denna film.
Nalleman
2018-01-02
Ett mästerverk! Lysande skådespeleri! Cary Grant är alltid ett säkert kort.
StaffanE71
2017-12-24
Lätt en av Hitchcocks bästa. Ett måste. Klar 5'a.

2017-10-22
En av Hitchcocks beste. Inneholder flere ubetalbare scener. Det eneste som er synd er at den aldri blir like bra når man har sett den første gangen og kan alle twister. Men det gjør ingenting!
Rollf
2017-05-05
Full pott. Nu har vi varitpå BIO.
RustyFilm
2016-12-07
Klassiker. Mycket bra. Visst märks det att 57 år gått sen den gjordes. Inte på bildkvalitet, för den här utgåvan är exemplariskt restaurerad, utan på att det är lite "stelt" framfört. Den här intrigen har mer eller mindre kopierats ett flertal gånger. Man kan nog kalla det hela för ett riktigt thriller original. Bra foto är det också
2016-10-16
Bra, spännande och välgjord Hitchcock-klassiker med väldigt bra skådespelare. En av Hitchcocks bästa!
Ful_fisk
2016-07-02
Fulländat hantverk från världens bästa filmskapare gjord på toppen av hans förmåga, men ändå stjäls nästan hela showen av Cary Grant. Fy satan vad elegant, fängslande och inte minst rolig han är i denna film! På det stora är detta en av de mest fulländade underhållningsfilmerna som gjorts med action, humor och spänning i drivor. Galet kul och charmigt på alla sätt och vis. Har hållit i den starka fyran i många år, men nu inser jag att det inte finns någon anledning, det här ska ha en klar femma.
Robodan
2016-03-17
Filmen är en milstolpe, en föregångare och man måste se den utifrån sin tid, men det räcker inte riktigt till för mig. Jag tycker Hitchcock har gjort betydligt bättre alster. Känslan finns verkligen där första halvan, men sedan blir det lite för fjantigt och fullt av logiska luckor. En bra film, men trots sin status inte det mästerverk jag förväntade mig. En stark trea.