3.3

I skräckens klor

Dagarna efter en båttur genom en besynnerlig dimma börjar Scott Carey känna sig illamående. Några veckor går, och nu märker Scott att han har blivit kortare! Han fortsätter krympa, och allteftersom han blir mindre upptäcker han att vardagen som den var inte längre är lika lätt att klara sig genom..

Originaltitel The Incredible Shrinking Man
Regissör Jack Arnold
Manus Richard Matheson
Genre Science Fiction, Thriller, 50-tal
Skådespelare Grant Williams, Randy Stuart, April Kent, Paul Langton

2016-07-09
Det blir ett och annat ofrivilligt skratt i den här i övrigt helt alvarssamma filmen. Det är fascinerande hela vägen och effekterna är kanon för att vara snart 60 år. Klart underhållande och visst undrar man hur det ska gå för den krympande mannen.
Djason
2015-09-26
Bra effekter för att vara från 1957. Kanske ingen actionfest men ändå en sevärd film.
Powha
2015-04-07
Riktigt mysig, en svag fyra.
LacombeLucien
2014-05-17
Väldigt rolig idé och kul film.
Hypostas
2014-03-19
Den var underhållande de första 35 min men sedan blev det segt. Betyg: tvåa. Ej sevärd.
Juu_W
2013-11-29
Något seg och nästan tråkig ibland men det är häftiga effekter för att vara från den tiden! Värd att ses i alla fall!
Almgren
2013-09-16
Häftig film med bra manus och välgjorda effekter för sin tid.
sathariel
2013-06-23
Premissen är för fånig. Ingen tillfällighet att den återanvänts till komedier. Jag gillar inte berättarröst. Fast rätt snyggt gjord för sin tid och en del håller fortfarande.
Gigi1943
2013-06-01
En positiv överraskning, filmen börjar så vanligt, som om den skulle vara en gammal trevlig svartvit rulle bara och man förstår inte riktigt vad som händer men att det har med dimman att göra verkare ju stenklart ... inte för att jag ogillar spindlar (ni vet väl att spindlar trivs i friska hus - vi har full av dem i vårt hus ...) men blir de för stora så kan man nog undvara dem. Inte en vanlig skräckfilm (blev inte rädd) utan en riktigt bra stund i filmsoffan, tack min son för att du trodde att din mamma skulle gillar den, jag gjorde det!
karlmats
2013-04-28
Wow, vilken resa. En svartvit film från 50-talet som inte känns ett dugg utdaterad, sånt ser man inte varje dag. Det mesta klaffar perfekt här, ett tungt manus från Matheson som behandlar alla möjliga frågor. Jag fastnar främst för den psykologiska inre resan hos huvudpersonen, men det blir även en resa för mig som tittare då invanda begrepp ständigt utmanas. Det är ju i mångt och mycket en historia med en karaktär, men jag gillar att det inte finns några uråldriga genusfällor i de bitar som involverar andra personer. Dessutom är det intressant att även se hur hans beteende mot kvinnor förändras vartefter hans egna maktposition hotas, inte olikt många kommentarsfält på nutida debattartiklar på nätet. Visuellt är det också en väldigt snygg värld som målas upp trots avsaknaden av specialeffekter, genom kameravinklar och klippningar får man verkligen känslan av att Scott har krympt och för att vara från 50-talet måste jag säga att jag är mycket imponerad. Grant Williams är dessutom mycket bra i huvudrollen och hans voice-over passar även den väldigt bra. Äventyr blandat med filosofi och lite skräck, blotta tanken på att behöva slåss med en katt när man är liten som en mus är bra hemsk när man måste konfronteras med den. En av mina absoluta favoriter i sci fi-genren så här långt och efter en stunds betänketid blir jag så smått tvungen att klämma till med en 4a.