3.3

I skräckens klor

Dagarna efter en båttur genom en besynnerlig dimma börjar Scott Carey känna sig illamående. Några veckor går, och nu märker Scott att han har blivit kortare! Han fortsätter krympa, och allteftersom han blir mindre upptäcker han att vardagen som den var inte längre är lika lätt att klara sig genom..

Originaltitel The Incredible Shrinking Man
Regissör Jack Arnold
Manus Richard Matheson
Genre Science Fiction, Thriller, 50-tal
Skådespelare Grant Williams, Randy Stuart, April Kent, Paul Langton

Ful_fisk
2020-08-31
Riktigt briljant liten rulle! Simpel premiss som utförs perfekt och ger utlopp för fantastiskt scenografi- och specialeffektsarbete. Har inget emot voice-over och den passade bra in stämningsmässigt i filmen, men dock användes den ofta för att beskriva saker som bilden redan visade, vilket var den enda plumpen i protokollet för en allmänt lysande film.
2016-07-09
Det blir ett och annat ofrivilligt skratt i den här i övrigt helt alvarssamma filmen. Det är fascinerande hela vägen och effekterna är kanon för att vara snart 60 år. Klart underhållande och visst undrar man hur det ska gå för den krympande mannen.
Djason
2015-09-26
Bra effekter för att vara från 1957. Kanske ingen actionfest men ändå en sevärd film.
Powha
2015-04-07
Riktigt mysig, en svag fyra.
LacombeLucien
2014-05-17
Väldigt rolig idé och kul film.
Hypostas
2014-03-19
Den var underhållande de första 35 min men sedan blev det segt. Betyg: tvåa. Ej sevärd.
Juu_W
2013-11-29
Något seg och nästan tråkig ibland men det är häftiga effekter för att vara från den tiden! Värd att ses i alla fall!
Almgren
2013-09-16
Häftig film med bra manus och välgjorda effekter för sin tid.
sathariel
2013-06-23
Premissen är för fånig. Ingen tillfällighet att den återanvänts till komedier. Jag gillar inte berättarröst. Fast rätt snyggt gjord för sin tid och en del håller fortfarande.
Gigi1943
2013-06-01
En positiv överraskning, filmen börjar så vanligt, som om den skulle vara en gammal trevlig svartvit rulle bara och man förstår inte riktigt vad som händer men att det har med dimman att göra verkare ju stenklart ... inte för att jag ogillar spindlar (ni vet väl att spindlar trivs i friska hus - vi har full av dem i vårt hus ...) men blir de för stora så kan man nog undvara dem. Inte en vanlig skräckfilm (blev inte rädd) utan en riktigt bra stund i filmsoffan, tack min son för att du trodde att din mamma skulle gillar den, jag gjorde det!