3.3

I skräckens klor

Dagarna efter en båttur genom en besynnerlig dimma börjar Scott Carey känna sig illamående. Några veckor går, och nu märker Scott att han har blivit kortare! Han fortsätter krympa, och allteftersom han blir mindre upptäcker han att vardagen som den var inte längre är lika lätt att klara sig genom..

Originaltitel The Incredible Shrinking Man
Regissör Jack Arnold
Manus Richard Matheson
Genre Science Fiction, Thriller, 50-tal
Skådespelare Grant Williams, Randy Stuart, April Kent, Paul Langton

Sheepy
2023-11-03
Underhållande sci-fi skräckfilm med matinékänsla. Filmen lägger inte så mycket energi på att förklara krympningsfenomenet utan fokuserar i stället på att skapa ett spännande äventyr och för sin tid mycket imponerande/lekfulla effekter (vilket uppnås med både kameratrick och modeller i annan skala). Grant Williams gör ett bra jobb med att förmedla både hopplöshet och panik över situationen han befinner sig i. Filmen innehåller även en kamp mot en spindel som på riktigt lyckas vara gastkramande.
2020-08-31
Riktigt briljant liten rulle! Simpel premiss som utförs perfekt och ger utlopp för fantastiskt scenografi- och specialeffektsarbete. Har inget emot voice-over och den passade bra in stämningsmässigt i filmen, men dock användes den ofta för att beskriva saker som bilden redan visade, vilket var den enda plumpen i protokollet för en allmänt lysande film.
2016-07-09
Det blir ett och annat ofrivilligt skratt i den här i övrigt helt alvarssamma filmen. Det är fascinerande hela vägen och effekterna är kanon för att vara snart 60 år. Klart underhållande och visst undrar man hur det ska gå för den krympande mannen.
Djason
2015-09-26
Bra effekter för att vara från 1957. Kanske ingen actionfest men ändå en sevärd film.
Powha
2015-04-07
Riktigt mysig, en svag fyra.
LacombeLucien
2014-05-17
Väldigt rolig idé och kul film.
Hypostas
2014-03-19
Den var underhållande de första 35 min men sedan blev det segt. Betyg: tvåa. Ej sevärd.
Juu_W
2013-11-29
Något seg och nästan tråkig ibland men det är häftiga effekter för att vara från den tiden! Värd att ses i alla fall!
Almgren
2013-09-16
Häftig film med bra manus och välgjorda effekter för sin tid.
sathariel
2013-06-23
Premissen är för fånig. Ingen tillfällighet att den återanvänts till komedier. Jag gillar inte berättarröst. Fast rätt snyggt gjord för sin tid och en del håller fortfarande.