3.6

I skuggan av Bronx

Calogero är son till en busschaufför med sicilianskt ursprung, som växer upp i Bronx, New York, på 60-talet. Han dras till kvarterets maffiachef Sonny, som tar pojken under sina vingars skydd. Pappan försöker få sonen att sluta umgås med de kriminella, men utan att lyckas.

Originaltitel A Bronx Tale
Regissör Robert De Niro
Manus Chazz Palminteri
Genre Kriminalare, Drama, 90-tal
Skådespelare Robert De Niro, Chazz Palminteri, Lillo Brancato, Francis Capra, Taral Hicks, Kathrine Narducci, Alfred Sauchelli Jr, Frank Pietrangolare, Joe Pesci, Robert D'Andrea, Eddie Montanaro, Fred Fischer, Dave Salerno, Clem Caserta, Joe D'Onofrio, Luigi D'Angelo

sodomiten
2019-08-13
Inte för att Chazz var dålig, men De Niro borde fått spela Sonny istället för den slätstrukna rollen som fadern. Joe Pesci hade jag velat se som högljudd, överspelande mafioso istället för bara i en trist liten biroll. Den här filmen känns som en lättviktare jämfört med tex "Maffiabröder".
Nolan91
2019-08-12
En nog väldigt underskattad film som håller klass inom genren.
2018-10-26
Inte så tokig....
2017-10-09
Bra
RustyFilm
2016-12-09
Många filmer om italienska gangsters finns det, här är en till. Den här historien är ganska trevlig och visar gangstervärlden ur en lite annorlunda vinkel och dessutom till kul musik. Berättelsen bygger (enligt omslaget) på manusförfattarens Chazz Palminteri egen uppväxt som "maffialärling".Chass spelar även maffiabossen i filmen. Regin i filmen är kass. Exempel på det är slagsmålsscenerna. Det här var De Niros regidebut och vad jag vet det enda försöket
dudson
2015-02-15
Mycket välgjort tidtypisk gangster drama som har allt man kan förvänta sig av genren. Men det är Chazz som bär filmens mantel och inte Deniro i denna filmen. Makalös skådespelare. 3+
GinNTonic
2015-01-30
Bra gangsterdrama som håller sig rätt jordnära, har bra story och några fantastiska scener.
2015-01-16
Det var härligt att här få återvända till maffiagenren och då speciellt för att se Robert De Niro på den tiden han fortfarande levererade. Här tar dock inte De Niro gangsterrollen utan mer den oroande fadern inför sonens vänskap med den lokale gangsterbossen Sonny(fint spelad av Chazz Palminteri). En fin film men den når inte upp till en film som "Goodfellas" som "A Bronx Tale" delar likheter med. Musiken i filmen är dock en klar klar fullpoängare. 3+
mr_magi
2014-03-15
Vansinnigt välgjord!
Ojhda
2013-11-08
Mycket bättre än vad jag trodde att den skulle vara!