3.6

I skuggan av Bronx

Calogero är son till en busschaufför med sicilianskt ursprung, som växer upp i Bronx, New York, på 60-talet. Han dras till kvarterets maffiachef Sonny, som tar pojken under sina vingars skydd. Pappan försöker få sonen att sluta umgås med de kriminella, men utan att lyckas.

Originaltitel A Bronx Tale
Regissör Robert De Niro
Manus Chazz Palminteri
Genre Drama, Kriminalare, 90-tal
Skådespelare Robert De Niro, Chazz Palminteri, Lillo Brancato, Francis Capra, Taral Hicks, Kathrine Narducci, Alfred Sauchelli Jr, Frank Pietrangolare, Joe Pesci, Robert D'Andrea, Eddie Montanaro, Fred Fischer, Dave Salerno, Clem Caserta, Joe D'Onofrio, Luigi D'Angelo

Ful_fisk
2022-08-12
Väldigt lik Maffiabröder sett till upplägg, men mer emotionell och stillsam. Bra berättelse, autentisk och med bra skådespelare. Den slår dock inte riktigt an de riktigt höga noterna, och jag är inte helt säker på om jag gillade riktningen den tog framåt slutet. Det var kanske inte det förväntade, men jag blev lite osäker på vad den ville få fram med det, egentligen. Huver som haver en klart sevärd och bra film med fin känsla för uppväxten bland italienarna i Bronx på 60-talet.
2022-07-10
något underskattad gangsterstory. Hamnade troligtvis i skymundan bakom Scorceses bättre filmer.
picklessmulan
2021-08-30
Mycket bra film i lagom tempo utan att tappa farten. Gillar att se De Niro i bakgrunden och släppa fram andra
Roswall
2020-04-15
Fin film. Blir lite för mycket ibland. Har mysiga drag av teaterscenografi.
sodomiten
2019-08-13
Inte för att Chazz var dålig, men De Niro borde fått spela Sonny istället för den slätstrukna rollen som fadern. Joe Pesci hade jag velat se som högljudd, överspelande mafioso istället för bara i en trist liten biroll. Den här filmen känns som en lättviktare jämfört med tex "Maffiabröder".
Nolan91
2019-08-12
En nog väldigt underskattad film som håller klass inom genren.
2018-10-26
Inte så tokig....
RustyFilm
2016-12-09
Många filmer om italienska gangsters finns det, här är en till. Den här historien är ganska trevlig och visar gangstervärlden ur en lite annorlunda vinkel och dessutom till kul musik. Berättelsen bygger (enligt omslaget) på manusförfattarens Chazz Palminteri egen uppväxt som "maffialärling".Chass spelar även maffiabossen i filmen. Regin i filmen är kass. Exempel på det är slagsmålsscenerna. Det här var De Niros regidebut och vad jag vet det enda försöket
dudson
2015-02-15
Mycket välgjort tidtypisk gangster drama som har allt man kan förvänta sig av genren. Men det är Chazz som bär filmens mantel och inte Deniro i denna filmen. Makalös skådespelare. 3+
GinNTonic
2015-01-30
Bra gangsterdrama som håller sig rätt jordnära, har bra story och några fantastiska scener.