3.1

I skuggan av ett tecken

Stephen Neale dras in i ett komplicerat spiondrama när han blir utsläppt från psykhemmet på väg till London. Utspelar sig i London under andra världskriget.

Originaltitel Ministry of Fear
Alternativ titel Skräckens ministerium
Regissör Fritz Lang
Manus Seton I Miller
Genre Film-Noir, Kriminalare, Drama, Mysterium, Romantik, Thriller, 40-tal
Skådespelare Ray Milland, Dan Duryea, Carl Esmond, Erskine Sanford, Alan Napier, Marjorie Reynolds, Hillary Brooke, Percy Waram

Tonti
2018-05-28
Spännande, snygg och oerhört charmig. Vissa scener såsom seansen är visuellt briljanta.
NtoNW
2015-03-21
Väldigt mycket Hitchcock för att inte vara Hitchcock. Jag borde egentligen gilla detta skarpt, men det är något som gör att den inte griper tag i mig. Det känns som om skådespelarna spelar utan ingivelse eller energi.
origC-J
2015-01-04
Ett verk av en filmens mästare som påminner om en annan filmens mästare, Hitchcock. Lang blixtrar till ibland, men som helhet en habil spionfilm som inte lämnar några enorma spår.
Sznax
2014-12-31
Väldigt habil 40-talare. Langs effektfulla regi skänker mycket attraktionskraft till filmen, men själva storyn (och speciellt manuset) var urvattnat å det grövsta. Betyg 5.9
mammene
2014-12-10
Det är något klämkäckt över det hela, över skådespeleriet och fast historien i grunden är allvarlig så lyckas man ha en distans och vågar skämta ganska rejält utan att det minskar spänningen. Det är lite svängar hit och dit om än lite omständliga, men samtidigt roliga.
StureStenhög
2014-12-08
Underhållande spionthriller i Hitchcock-stil. Storyn är ganska dum egentligen, det är t.ex. svårt att hitta ett rationellt tänkande bakom hela tårt-planen, den känns verkligen onödigt tillkrånglad, men det är just sådana grejer som gör filmen så kul. Intressant också med en så pass lättsam ton i en film som både är inspelad och utspelar sig under andra världskriget. Bombningarna av London blir till en väldigt mörk kuliss, vilket ger filmen ytterligare en dimension. Man kommer inte ifrån att det här är liten av en bagatell dock, men det är en väl genomförd och charmig sådan
okidoki
2014-10-29
Spännande hela tiden. Hoppas hattmodet kommer åter för herrarna.
filmfreak1
2014-10-29
Mycket trist man ska plöja igenom, innan man hittar guldkornen.

2014-10-28
Rörig intrig som nystar in sig i sig själv och aldrig blir intressant. Ray Milland är väl det enda positiva med detta thrillermagplasket. Fritz Langs sämsta.
Gigi1943
2014-10-26
Godkänd. Men vem hade kapat avslutningen?????????