3.2

I skyskrapornas skugga

Storgangster kommer hem till sina gamla kvarter bara för att upptäcka att rika nyinflyttade i sina skyskrapor håller på att ta över området. I gränslandet mellan de fattiga och de rika uppstår slitningar.

Originaltitel Dead End
Regissör William Wyler
Manus Lillian Hellman
Genre Drama, Kriminalare, 30-tal
Skådespelare Humphrey Bogart, Sylvia Sidney, Joel McCrea, Wendy Barrie, Claire Trevor, Allen Jenkins, Ward Bond, James Burke, Marjorie Main, Huntz Hall, Leo Gorcey, Bobby Jordan, Billy Halop, Gabriel Dell, Bernard Punsly, Charles Peck, Minor Watson, Elisabeth Risdon, Esther Dale, George Humbert, Marcelle Corday

goeran
2022-04-14
William Wylers gangstermelodram Dead End från 1937 är lite väl teatralisk och snyftig men filmen duger gott för en stunds förströelse. Bäst bland skådespelarna är Humphrey Bogart och Sylvia Sidney. Betyg 3.
Hypostas
2015-10-21
Bogart är bra och klassperspektivet gör filmen sevärd, men ungdomsgänget är irriterande och totalt sett så har filmen inte åldrats särskilt väl.
2015-01-08
Jag tycker filmen börjar lite trevande men när väl Bogart träder in i handlingen blir det bra mycket intressantare och man får både lite noir- och gangsterkänsla. Regissören William Wyler levererar alltid i sin uppgift men jag måste ändå säga att då filmen utspelar sig endast på en liten geografisk yta och The Dead End kids stör mig så har filmen svårt att lyfta ordentligt för mig. Detta är dock ändå bra och sevärt tack vare några fantastiska scener. 4-
TheJack
2012-08-14
Ungdomsgänget är omåttligt enerverande och förtar mycket av filmens kraft och allvar. Bogart är däremot bra och Gregg Toland utnyttjar den begränsade ytan väl. Skönt är också att man slipper stråkar och dylikt. Samhällskritiken funkar för det mesta bra, men tappar lite på grund av ungdomarnas lite lätt karikatyriska karaktärer. Fin svensk titel.
Astrojacob
2010-07-18
Socialt drama med alla romantiska inslag; fattigdom, drömmar, gangsters o olycklig kärlek. Lägg till en ung hårdkokt Bogart o den absolut gudomliga Sylvia Sidney (ingen har hennes ögon) så får man en Perfekt Film. Lite otacksamt för Joel McCrea (Hitchcocks Utrikeskorrespondenten) som liksom de flesta birollerna gör formidabla prestationer. Filmen nominerades för fyra Oscars, bl a Bästa Film, i gott sällskap med "Captains courageous" o min favvo "Lost horizon" men vann gjorde "The life of Emile Zola" det året. För den utsökta regin i komprimerad hamnmiljö står William Wyler, som senare gjorde "Mrs Miniver", "The best years of our lives" o "Ben Hur". För mig som älskar både svartvitt och drama var detta en absolut njutning i den klassiska filmskolan. Klockren Femma!!!
kennert
2010-06-06
En teaterpjäs som blir film med mycket lyckat resultat.
emilstjernholm
2009-12-01
Minimalistisk klassintrig som fungerar förvånansvärt väl trots avsaknaden av lite bredare perspektiv. Bogart är bra men mest lysande är nog det tidstypiska ungdomsgänget och deras 'vardagstugg'. Grymt charmigt.
eriked
2008-03-08
Rätt bra gangsterfilm, lite annorlunda än de flesta andra.
Unleashed747
2006-05-12
Börjar lite småtrevande, men då det blir fart på Bogart blir det också fart på filmen.
Bomkia
2005-12-24
Uppenbarligen en pjäs som blivit filmad - väldigt begränsad scenografi. Det sagt, ganska segt, ganska händelsefattigt - men bra aktörer och alltid roligt med lite skön klasskritik. En trea.