3.2

I taket lyser stjärnorna

Jenna är fjorton år och borde bara behöva oroa sig för brösten som aldrig växer, varför hon inte är lika populär som Ullis-Knullis och hur hon ska få Sakke att bli kär i henne, eller åtminstone upptäcka att hon finns. Men hemma hos Jenna finns en jobbig mormor och en älskad cancersjuk mamma. Och i Jennas ficka ligger en bortglömd dikt: Om du dör mamma, då tar jag livet av mig. Filmatisering av Johana Thydells succébok från 2003.

Originaltitel I taket lyser stjärnorna
Regissör Lisa Siwe
Manus Linn Gottfridsson, Lisa Siwe
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Josefine Mattsson, Mika Berndtsdotter Ahlén, Annika Hallin, Anki Lidén, Samuel Haus, Judith Rindeskog, Charlie Gustafsson

2017-10-30
Sorglig film, med ett jobbigt ämne.
2017-10-23
2016-10-23
Allt annat än bra!
RadioSaga
2015-01-28
Dialogerna hade kunnat förbättras, känslan varit starkare men tycker än dock att denna film levererade riktigt bra!
2013-12-27
Stabil, hyfsat angelägen och alldeles lagom ungdomsfilm. Det är något särskilt med tonårskänslor. Josefine Mattsson imponerar. (9/15)
Lord_saile
2013-10-31
Inget fel på storyn, nästan gripande ibland. Men faller på dialog och regi, tyvärr. Duktigt skådespelande intressant nog dock från både unga som gamla.
AlbinWesley
2013-08-07
Mindre pinsamt och bättre film än den överhängande majoriteten av svensk ungdomsfilm på 00-talet, men den saknar ändå viss riktning. Det blir för mycket utfyllnad, ovidkommande partier. Ändå duglig. Rätt stark tvåa.
Mikkala
2013-04-22
Bra svensk tonårsfilm!!
NtoNW
2013-03-14
Ganska enkel historia som kunde blivit bättre med en större precision i regin. Typisk svensk lagom på nåt sätt. Men åh vad jag tycker Josefine Mattsson är bra - hennes spel lyfter hela filmen. Det måste bli nåt stort av henne.
izaFACE
2013-02-20
går inte ens att jämföra med boken, såklart....