3.1

I valet och kvalet

Miljonären Grant Matthews bestämmer sig för att bli president och söker nomineringen som den republikanske kandidaten. Men allt blir inte som han tänkt sig.

Baserad på pjäsen State of the Union av Russel Crouse och Howard Lindsay från år 1945.

Originaltitel State of the Union
Alternativ titel The World and His Wife
Regissör Frank Capra
Manus Anthony Veiller, Myles Connolly
Genre Drama, Komedi, Romantik, 40-tal
Skådespelare Spencer Tracy, Katharine Hepburn, Van Johnson, Angela Lansbury, Adolphe Menjou, Lewis Stone, Howard Smith, Charles Dingle, Maidel Turner, Raymond Walburn, Margaret Hamilton, Pierre Watkin

yrkeschaufföre
2015-02-23
Välspelat och snyggt men den har antagligen tappat en del genom åren, en svag trea.
Gigi1943
2013-05-11
Förmodligen en av de tråkigaste filmer jag sett och då skall man veta att jag älskar Spencer T, han är nästan alltid som en trivsam morfar, men inte denna gång. prat prat prat ...
Rune2000
2013-05-06
En riktigt trist politisk film som saknar magin som brukar finnas i Frank Capras filmer. Inte ens huvudrollsinnehavarna lyckas leverera några minnesvärda rolltolkningar.
hsimpson
2013-04-26
Nej, det här var alldeles för pratigt och alldeles för långtråkigt på samma gång. Capra på kvartsfart.
haajen
2013-03-30
Skådespelarna och deras hantering av dialogen gör filmen till ett nöje men som helhet är filmens story lite för enkel och uppenbar.
Sznax
2013-03-30
Här finns spillrorna av Capra-corn. En trivsam film som bjuder på en del komiska stunder och en hel del satir (som fungerar precis lika mycket idag som då, inte mycket har förändrats). Bra skådespelare rakt igenom och ett manus som aldrig kör fast. Men samtidigt så bjuds vi inte på något nytt, utan den är alldeles för lik alldeles för många filmer. I slutändan vet man precis vad som kommer hända och då försvinner allt intresse. Betyg 5.9
sirkurt
2013-03-30
Det här kan vara en av de mest tröttsamma filmer jag någonsin sett, den tog aldrig slut, den obefintliga handlingen hade gott och väl kunnat nöja sig med en 20-minuters-film. På vissa sätt tappar jag tron på gammal Hollywoodfilm också, jag undrar ibland om de inte ville annat än tjäna pengar, usch vad trist.
goeran
2011-06-12
Frank Capras film State of the Union från 1948 känns lite daterad (inte minst framstår Capras naiva idealism som ganska förlegad) och långrandig. Varken för Spencer Tracy eller Katharine Hepburn är filmen någon större fulträff; däremot är Angela Lansbury och Adolphe Menjou riktigt bra.
thefox
2010-05-23
I sedvanlig Caprastil accelererar sentimentaliteten i filmens sista kvart och alltid till dess fördel. Jag hade nästan glömt hur vacker och strålande Hepburn är, och helt fantastisk här!
Bomkia
2007-05-10
Välgjord och intressant politiskt drama (med viss komik) på ett sätt som få verkar ha kunnat göra förutom just filmens regissör Frank Capra. 4a.