3.1

I väntan på Richard

En film om Al Pacinos uppsättning av Richard III och hur han samtidigt kartlägger hur relevant Shakespeare är för människor i alla samhällsskikt. Varje scen dissekeras av skådespelare och litteraturforskare innan vi ser den framförd.

Originaltitel Looking for Richard
Regissör Al Pacino
Manus Frederic Kimball, Al Pacino
Genre Drama, Dokumentär, 90-tal
Skådespelare Al Pacino, Winona Ryder, Kevin Spacey, Alec Baldwin, Aidan Quinn, Estelle Parsons, Harris Yulin, Penelope Allen, Frederic Kimball

Skapad 2019-10-31 av JoeZ
Varför låter även proffisionella skådespelare bli Shakespeare? Det får vi reda i den dokumentären och mycket mer. Al Pacino som regisserat den försöker främst att analysera Shakespeares pjä...   Läs mer »

DrJW
2016-06-19
Tyckte dem skulle ha rent av gjort en filmatisering av Richard III istället, för delarna där dem spelar upp pjäsen var faktiskt mycket bra och de var dem bästa delarna i den här dokumentären/fiction. De här med att sprida ut om Shakespeare och hans verk bland folk funkade inte riktigt, den här var mer som en info-film om självaste pjäsen, vilket funkade bättre än de andra, för man får mer av en förståelse av Richard III.
BarryHero
2014-03-25
Visste inte att Pacino var sa engagerad i Shakespeare. Kul stundtals, men maste halla med de andra om att det ofta ar alldeles for segt. Inte min kopp. Plus for de stora namnet ocksa.
chris_lambert_
2006-09-22
Mest för die-hard Pacino-fans och beundrare av Shakespeare. Jag tyckte de va segt ..
Aggro
2006-06-16
Intressant, men man hade ju velat se uppsättningen också.
ezeikel
2005-08-16
segt!
Ryuujin
2005-01-17
ganska intressant. höjer min respekt för amerikanska skådespelare, visar att vissa av dom iaf har en del utbildning.
Steerpike
2004-12-11
Lite för pretentiös... Förutom då att amerikaner alltid måste amerikanisera allting. Pacino är bra, dock.
cadja
2004-11-22
Som dokumentär är det schysst att se hur Pacino funderar kring det här med Shakespeare. Men, som sagt, amerikaner och Shakespeare.... jag är skeptisk. Synd att inte Pacinos försök följde med som extrakassett. :-) Å andra sidan kommer ju Köpmannen i Venedig snart... han kanske gjorde den istället, när han sett McKellan's Richard!
fridabeckman
2004-02-24
Britterna har rätt. Amerikanarna kan inte göra shakespeare. Men se gärna sir Ians version istället. Som dokumentär betraktad mer intressant.
vembryrsej
2004-02-09