3.6

Ida

Om en ung nunna i 1960-talets Polen som upptäcker en mörk familjehemlighet från de hemska åren av den nazistiska ockupationen.

Originaltitel Ida
Regissör Pawel Pawlikowski
Manus Pawel Pawlikowski, Rebecca Lenkiewicz
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Agata Kulesza, Agata Trzebuchowska, Dawid Ogrodnik, Jerzy Trela, Adam Szyszkowski, Halina Skoczynska, Joanna Kulig, Dorota Kuduk, Natalia Lagiewczyk, Afrodyta Weselak, Jan Wociech Poradowski

Skapad 2019-12-22 av AgnesPetter
Ida är filmen som knep Oscarn för bästa utländska film 2015. Jag kan förstå det. Den är väldigt stämningsfull och har ett starkt och utstickande filmspråk. Handling i korthet: Polen, 1960-...   Läs mer »

Tonti
2019-05-23
Bra, i ungefär samma klass som Cold War. Något man gärna kolla på med andra ord men utan att det någonsin känns riktigt på riktigt.
Razzel
2018-11-08
Mkt Vacker men väl stilistisk och förutsägbar allt som ofast. Inte helt såld.
underachievers
2017-04-03
Fotot <3. Hela filmen är ett konstverk.
Albion
2016-12-06
Vacker yta, men nära overkill i fotoarbetet - det känns inte riktigt naturligt alla gånger. Regissören verkar vara alltför besatt av en snygg förpackning. Starkt innehåll också i och för sig men inte så att det biter tag riktigt. Betyget blir en stark 3;a, dvs 3+
mongomoves
bilderna! bilderna! aaah!
Memmem
2016-12-03
Sevärt bildmässigt drama om känslig ämne! Anna är klosternovis och ska snart avlägga sina löften för att bli nunna på ett kloster utanför Lublin i Polen. Abbedissan vill emellertid att hon först tar reda på sitt förflutna, genom att kontakta sin enda släkting, en moster hon aldrig träffat. Av henne får Anna veta att hon egentligen är judinna och heter Ida samt att föräldrarna dödades under Andra världskriget. De bägge kvinnorna försöker finna ut var föräldrarnas grav finns. Utmärkt svartvit kort långfilm med fin bildsättning. Många stillbilder från filmen hade kunnat vinna en fototävling. Utmärkt och tätt spelat av de båda huvudrollerna. Följsam musik. Denna film handskas varsamt med ett ännu oläkt sår i Polen: deltog polackerna i utrotandet av judarna i Polen, och hur mycket? Denna fråga är mycket känslig ännu 70 år efter krigsslutet. Betyg: 4
KyLLo
2016-12-03
Fina och emellanåt udda perspektiv. Men jag tycker inte att den är ett konstverk. Bland annat stör jag mig en del på att bilderna är oskarpa. Det händer också för lite för att hålla koncentrationen uppe. En svag trea.
AndersAxelsso
2016-09-11
Nä hörni, jag älskar den här filmen. Gav den en fyra tidigare men den ska fanimej ha en femma för varje bild är ett konstverk!
Dream
2016-04-15
Tog mig tid att kolla på den här filmen, eftersom jag läste på en Nyhets sida, att den nya Polska regeringen avfärdar "Ida" och kallar den en ren propaganda! - Så vad tyckte jag om den då? Jodå det är en bra, viktig och gripande film om hat, den onda mänskligheten och svek. Filmen låter bilderna tala för sig själv, lagom med prat. Vilket gör att den är enkelt att förstå, ifall man är vuxen och lärt sig om historiens grymheter, (när dem letar efter "Idas" familjs kroppar i skogen, börjar gräva upp resterna och man får reda vem som dödat dem, är nog det som fäster sig starkast i minnet som tittare, då blir man lite illamående, man får kalla kårar helt enkelt!) Men sen är ju frågan är detta en film man minns om 10 år? Tveksam till det tyvärr, så stark är den inte ifall man jämför med "Schindler's List" t.ex. Med det sagt går det endast att ge den en stark 3a i betyg.
bubblo
2016-01-05
Den led lite av en viss typ av tom 80-tals-artyness, den där "skitig roadmovie"-sorten man fann i tidiga jim jarmush, karismäki och wim wenders filmer. Det verkar som om man tänker sig att man per automatik ingjuter filmisk poesi genom tystnader och mellanrum men det blir lätt ett maner också. Man tänker sig att det inger något sorts filmisktdjup med att fota mycket tomrum och luft runt en rollkaraktär ,eller att låta rollkaraktären titta tomt ut i luften i långa tagningar, tystnad mellan människor och mycket atmosfärljud från trafik.Som sagt: maner. Som berättelse kändes den dock ganska banal. Jag antar att "uppgörelsen med den polska historien" som ämne välvilligt ledde till bättre kritik.