3.3

Identity

Ett våldsamt regnoväder tvingar tio främlingar, alla med varsin hemlighet, att söka skydd på ett nedgånget och isolerat motell. En limousinförare, en tv-stjärna från 80-talet, en polis med ansvar för en medförd fånge, en call girl, ett nygift par och en familj som hamnat i kris söker skydd hos en nervöst lagd hotellchef. Medan stormen härjar tar skräcken över i huset när en efter en av resenärerna mördas. För att överleva måste de tillsammans avslöja hemligheten som tvingat ihop dem.

Originaltitel Identity
Regissör James Mangold
Manus Michael Cooney
Genre Skräck, Mysterium, Thriller, 2000-tal
Skådespelare John Cusack, Ray Liotta, Amanda Peet, John Hawkes, Alfred Molina, Clea DuVall, John C McGinley, Pruitt Taylor Vince, William Lee Scott, Rebecca De Mornay, Jake Busey, Carmen Argenziano, Bret Loehr

Skapad 2019-11-18 av weng-weng
Precis som en av karaktärerna i filmen säger, så liknar detta ganska mycket en viss bok av Agatha Christe. Historiens styrka och enkelhet är redan bevisad många gånger; ett flertal personer anl...   Läs mer »

Skapad 2019-11-14 av Stygga-Vargen
Den här filmen hade man på VHS en gång i tiden och jag tittade faktiskt på den ganska ofta då - dels för att jag tyckte att filmen var bra och dels för att både jag, min pappa och min storebro...   Läs mer »

Skapad 2019-10-30 av svartgam
Nyss hemkommen från biografen sätter jag mig ned för att recensera Identity. Jag börjar med att kort gå igenom handlingen. Filmen utspelar sig till största del i och runt omkring ett sjaskigt v...   Läs mer »

Christofer
2017-06-08
7/6 2017 (5:a): Första omtitten på elva år faktiskt. Gillar fortfarande den matinéupplagda settingen och miljön skarpt. Jag mindes handlingen i stort men hade (turligt nog) glömt själva upplösningen och slutet. Det var nära att jag sänkte till en fyra, men när eftertexterna börjar rulla kan jag konstatera att jag fortfarande diggar den här filmen stenhårt och betyget kvarstår därmed. 19/8 2006 (5:a): Härlig stämning och oväntade vändningar. Jag älskar slutet.
RustyFilm
2016-12-11
En skräckthriller som börjar bra med en snygg presentation av de inblandade, fortsätter sen med ett hysteriskt uppradande av en mängd ologiska handlingar. Detta gör att åtminstone jag har tappat intresset och tråden när manusförfattaren serverar sin ”kluriga” lösning. Men visst framkallas en hel del rysningar även om handlingen i sin helhet är alltför skruvad.
2016-10-05
Intressant, spännande och välgjord film med väldigt bra skådespelare. Av någon anledningen tolkade jag filmen på olika sätt varje gång jag såg den i början men det gör jag inte nu längre.
PiratDjinn
2016-05-02
Att klassa den som skräckfilm var ju, snällt sagt, inte så bra. Dock är filmen och storyn bra. Men jag blev lite besviken när jag förväntade mig en skräckfilm och fick en thriller.
Invertedd
2015-12-07
Kass dialog och platta skådespelarinsatser sänker en annars ganska intressant och underhållande film.
hasse-mate
2015-10-28
Twisten mot slutet och sista 20 minuterna när allt klarnar är briljant. Tyvärr är vägen dit intetsägande och sömnig
annihilat0r
2015-09-26
"Identity" är en intressant och ganska spännande thriller. Ett klurigt mysterium. Alla filmälskare bör uppleva denna under sina jordeliv.
Solidus
2015-05-24
Bästa James Mangold, det här blev inte så bra. Du vill skapa en värdig thriller som doftar Hitchcock, men tyvärr blir resultatet en halvdan söndags-thriller. Manuset levererar repliker som är värdiga med B-stämpeln och filmen som helhet blir inte mer än ett "meh". Du ville väl James, men det sket sig någonstans.
AlbinWesley
2015-05-22
Onekligen en oväntat raffinerad vardagsthriller. Konceptet, om man så vill kalla det, är intressant ändå tycker jag. Intrigen i huvudet är spännande om än inte i sig något utöver det vanliga. Älskar ösregnet, filmens främsta tillgång.
saxen11
2015-04-28