3.3

Idioterna

Ett antal unga människor lever i ett kollektiv och strävar efter att leva som idioter. I kontakt med resten av samhället och med varandra försöker de att komma i kontakt med sig själva. Den andra Dogma-filmen är kanske mest grovkornig av alla och förmodligen den allra mest provocerande.

Originaltitel Idioterne
Alternativ titel The Idiots, Dogme # 2
Regissör Lars von Trier
Manus Lars von Trier
Genre Drama, Komedi, Vuxenfilm, 90-tal
Skådespelare Bodil Jørgensen, Jens Albinus, Anne Louise Hassing, Troels Lyby, Nikolaj Lie Kaas, Louise Mieritz, Henrik Prip, Luis Mesonero, Knud Romer Jørgensen, Trine Michelsen, Anne-Grethe Bjarup Riis, Paprika Steen, Erik Wedersøe, Michael Moritzen, Anders Hove

Skapad 2019-12-04 av tvoj
Idioterna handlar om en kvinna som lever ett ganska händelselöst liv. En dag när hon sitter och äter på ett värdshus upptäcker hon en utvecklingsstörd person och hans vårdare. De är en aning...   Läs mer »

Astrojacob
2015-11-21
Obehaglig och givetvis provocerande men köper inte hela konceptet. Några starka scener men improvisationerna kändes ibland hysteriska. Dock Triers väg på G, med lite hårdporr för att chockera helt i hans anda.
Dele
2015-08-11
Ganska ojämn, men sista halvtimmen är stark, och jag gillar den udda, nästan provocerade idén, som faktiskt rymmer ett stort innehåll.
ithica
2015-05-28
så fin
2015-01-05
Jag gillar hela Dogmaidèn och allt som kommer med den i form av arbetet med produktionen. Filmens handling känns också som en väldigt lyckad symbios med just sättet att filma och producera denna film. Som så ofta med dansk film så får man också skådespelare som är väldigt duktiga. Handlingen är väldigt fascinerande, intressant och lyckas beröra men det som nästan fascinerar mig ännu mer är hur väl organiserad och bra regisserad denna film är genom von Trier. 3+

2014-06-15
Förmodligen den sämsta av Triers filmer som jag sett. Dåligt manus och Dogma-konceptet gör intrycket ännu sämre. 3 av 10.
Jompalompier
2014-06-13
Till en början fattade jag inte grejen men ju längre filmen gick så började jag gilla den mer och mer. Stod mellan stark tvåa och lite halvsvag trea från min sida.
divaad
2014-02-12
gropeknull
#54
2014-02-05
Jobbig, på ett bra sätt.
-kakihara-
2014-02-04
Stark 3/5
Korben_Dallas
2014-01-04
Bra men förstod inte riktigt va filmen gick ut mer än att försöka bevisa hur idioter väcker starka känslor.