3.6

Idolen

En gruvarbetare blir hänsynslöst rugbyproffs och ställs inför problem när hans inkomst skjuter i höjden och han förälskar sig i sin hyresvärd.

Originaltitel This Sporting Life
Regissör Lindsay Anderson
Manus David Storey
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Richard Harris, Colin Blakely, Alan Badel, Rachel Roberts (I), Arthur Lowe, William Hartnell, Vanda Godsell, Anne Cunningham, Andrew Nolan, Bernadette Benson

England
2012-10-20
Som magnuswestrin skrev: tiden har inte varit nådig med den här rullen. Dessutom känns Richard Harris emotionellt, mentalt och sexuellt störda rollfigur lite väl "over the top". Man känner inte med honom, man hoppas bara att han ska få duktigt med stryk.
ItalyErik
2012-09-26
Skådespelet kan kännas väl teatralt idag, annars lysande drama.
KimEkberg
2012-07-31
väldigt bra, och ambivalensen går nästan till överdrift. här finns ingen att heja på, allraminst huvudpersonen. men skildringen är intim och hård. ypperliga bilder, och minst två scener är väldigt inspirerande.
magnuswestrin
2011-12-16
Svag 2a. Intressant tanke men tiden har inte varit nådig med den här rullen; framstår som ngt amatörmässig nu.
Kayuzuzu
2011-06-02
Tråkig, deprimerande och pretentiös. Jag förstår varken intrigen eller den "sociala kommentaren".
KillerPutte
2010-06-25
(rek.4) Mycket kraftfullt drama om en mans kamp både mot sig själv som mot samhället. Grym skådespelartolkning av Richard Harris. Jag säger som filmregissören i Varan-tv: "Inte en död sekund, missa inte denna".
Suverän
2010-02-20
Undrar om "lekke" är medveten om att denna film kom nio år innan Gudfadern? Hur som. Detta är en av de allra bästa inom Kitchen Sink-genren. Femman är inte långt borta och sitter antagligen vid en omtitt.
lekke
2009-08-23
Harris gör sitt bästa för att få till Brandos underbett i "Gudfadern". Nåväl, klassiskt och stilbildande om unga, arga män i arbetarklassens england.
stenemo
2009-07-29
Usel, långtråkig, intetsägande, djupdykning bland självömkande, egocentrism och -ism. Långsamma scener och galna karaktärer sänker den ytterliggare.
FilmJoey
2008-10-02
Släpps av Studio S i december.