3.7

If....

Utspelas på en brittisk internatskola där pennalismen är hård och utbredd. Från första dagen på skolan får eleverna bittert erfara var i hierarkin de hör hemma. En dag får Mick och hans vänner nog och tar upp vapen i kampen mot förtryckarna. En film med många absurdistiska inslag och scener som för tankarna till Luis Buñuels filmer.

Originaltitel If....
Regissör Lindsay Anderson
Manus David Sherwin
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Malcolm McDowell, David Wood, Richard Warwick, Robert Swann, Christine Noonan, Arthur Lowe, Mona Washbourne, Graham Crowden, Simon Ward

Skapad 2019-12-04 av getrick
If? utspelar sig under 60-talet och i filmen får vi följa Mick Travis som går på en engelsk internatskola där traditioner och uppförande värderas högt. Mick och hans vänner vill inte finna si...   Läs mer »

Zebulonm
2019-10-03
Nä. Segt o halvdålig...
Ful_fisk
2019-05-26
Lite seg, men fascinerande. Skönt brittisk, och härligt fångande av en epok med revolutionsanda, där båda sidorna får sin ordentliga känga och lämnar tittarna bekvämligt i mitten att bilda sin egen uppfattning. Malcolm McDowell är förstås lysande.
myslas
2016-12-31
Jag tror det här är första gången jag ser en film av Lindsay Anderson och det var inte en helt oangenäm upplevelse. Väldigt surrealistisk dock. Hade svårt att förstå skiftningarna mellan färg och svartvitt, fanns det något syfte alls med dem?
LacombeLucien
2016-12-27
Intressant, udda, men inte så bra som man hade hoppats på.
Memmem
2016-03-08
Ojämnt drama och satir! Denna film fick guldpalmen i Cannes 1969 och är Malcolm McDowells debutfilm. Ytterligare två filmer skulle komma som skildrar huvudrollens Mick Travis liv. En hösttermin återvänder eleverna till en engelsk privatskola och dess internat. Filmen beskriver väl hur de yngre eleverna får passa upp på de äldre, och dessa i sin tur på lärarna. Pennalism förekommer också rikligt, få verkar intresserade av att studera. Så småningom fokuserar filmen på tre äldre elever som blir alltmer rebeller. Bra spelat av framför allt huvudrollens Malcolm McDowell, men också av övriga elever och lärare. Intressanta bilder från en traditionell internatskolas inre. Musik som understryker stämningen. Filmens första halva är mycket bra och värd 4+ i betyg, andra halvan är sämre och värd 3 i betyg, sammanlagt 3½.
jingoo
2015-12-13
Såhär en stund efteråt så inser jag att detta faktiskt handlar om en hemsk företeelse som händer i skolor då & då, hur surrealistisk och drömlik den än är. I mitt tycke placerar det filmen ännu mer i en moralisk gråzon där det slås åt alla håll och kanter. Tankeväckande.
jingoo
2015-10-10
Mycket bra stämning, surrealistisk. Det känns som alla är fångar i en långsamt malande mardröm, men det är bara några som inser det.
CinemaStrange
2015-09-19
Jag hade väldigt svårt för denna, började väl som vilken film som helst men det mest efterblivna var caféscenen och vad var grejen med den nakna fröken? sedan dök gubben i lådan upp? och den balla ur totalt mot slutet, visst det ska alltid finnas en revoltgrupp men lite väl överdrivet aja att den ska vara surrealistisk och "artsy" med svartvita scener hjälper den inte heller hade vart ok om det hade vart ett minnes eller en drömsekvens men nu var det bara där för att få filmen att verka mer än den var.
pufred
2015-06-21
Engelsk internatskildring från 68. anti-auktoritär social kommentar med en del surrealistiska inslag. Känns mer som ett tidstecken än att det är en bra film.
Tonti
2015-01-18
Helt okidoki. Småputtrig internatskildring med lite juvenila fantasisekvenser. En del surrealistisk humor går ju hem men det finns ingen känsla av närvaro eller aktualitet.