3.5

If Beale Street Could Talk

Tish är 19 år och Fonny är 22 år, de har varit vänner sedan barnsben och är nu förlovade och planerar en framtid tillsammans samtidigt som de väntar sitt första barn. Lyckan krossas när Fonny blir arresterad och får fängelse för ett brott han inte har begått, deras föräldrar gör allt de kan för att få hem Fonny till Tish och bevisa hans oskuld.

Originaltitel If Beale Street Could Talk
Regissör Barry Jenkins
Manus Barry Jenkins
Genre Drama, Kriminalare, Romantik, 2010-tal
Skådespelare KiKi Layne, Stephan James, Regina King, Colman Domingo, Teyonah Parris, Michael Beach, Aunjanue Ellis, Ebony Obsidian, Dominique Thorne, Diego Luna, Finn Wittrock, Ed Skrein, Emily Rios, Pedro Pascal, Brian Tyree Henry, Dave Franco, Kaden Byrd

LillaBlåaMus
2019-11-08
Varför de vill vara tillsammans? För att bandet de knöt i barndomen har hållit. Inte lika bra som Moonlight, men den lyckas trots vissa brister uppröra och beröra. Plus för ljudet.
abnormal
2019-10-11
Det finns lite snyggt foto och en del bra scener, men överlag är den lite seg och ingen av huvudkaraktärerna är särskilt likeable, vilket gör en mindre engagerad. Lite oklart varför de vill vara tillsammans också, för de verkar inte särskilt bra tillsammans.
mammene
2019-07-18
En svag trea kan den få i dess försök att berätta, nästan lite dokumentärt. Kändes som man då ville förstärka de "onda" och också det "goda", mest då visa den anklagades fina sidor som då kom att stå i motsats till brottet. Det hela kändes teatraliskt och sensuellt, och det visades en av de finaste och ömmaste kärleksscen jag sett på länge.
StureStenhög
2019-07-18
Det känns hårt att kalla det här för en dålig film, men jag kan tyvärr inte heller sträcka mig till att säga att den är bra. Historien håller mig iaf intresserad, och att fokus ligger på familjen snarare än kampen mot omvärlden och rättsstaten är till filmens fördel. Skildringen av hur det är många fler än den felaktigt anklagade som drabbas är dess styrka. Den sämsta scenen är istället den med skurkpolisen, så det var nog tur att vi inte behövde se mer av det. Men det finns också något livlöst och onaturligt över hela filmen. Jag har svårt att tro att det beror på inkompetens, det bör vara ett medvetet stilgrepp, men jag kan inte påstå att jag förstår poängen med det. I slutändan säger man heller inget nytt, och den lämnar inget kvarvarande intryck. Det sistnämnda går nog helt emot vad man försökte göra. Hyfsat stark tvåa
KimEkberg
2019-02-25
Om man är på ett lökigt humör är ju detta bland det mer njutbara som går att ägna sig åt. Utsökta scener ur konstnärens ateljé, smäktande musik och fagra färger. Att den till skillnad från Moonlight rör sig i cis-kretsar gör väl att de präktiga protagonisterna känns aningen mer osoft, men tack och lov finns det nyanser i världen runtikring.
Björkman
2019-02-24
Film om orättvisa i onödigt långsamt tempo innehållandes några okej familjescener och dialoger. Hade kunnat bli mer intressant med ett bättre berättarspråk, man överöses med relativt tunna kärleksscener där merparten inte tillför mycket. Skön noiremusik finns i filmen, dock är denna något repetitiv ibland och inte helt passande denna typ av film.
Tonti
2019-02-23
Gillar det upphöjt smäktande, att den frotterar sig i sina enskilda scener så grundligt. Foto och musik är suveränt. Men lite för gulligt ändå, med badskummande barn och sånt, som jag kunde levt utan. Fin film.
UFO_lars
2019-02-23
En välgjord och bitvis ganska spännande blandning av drama, romantik och kriminalare. Tar upp ett viktigt ämne. Men ganska seg och delvis ganska ointressant med långsamma stilbilder av kärleksfulla blickar som inte bidrar till något annat än det du som tittare reddan förstått. Helheten är att film går att sig igenom utan at lessna helt, men jag tycker ändå inte att den är speciellt underhållande även om den i vissa delar ändå är lite nyskapande.
Ful_fisk
2019-02-13
Stämingsfull historia med ljuvlig berättarteknik och härligt jazzig musik. Lite tätare än Moonlight, men kanske lite fattigare på höjdpunkter. Ungefär lika bra, oavsett. Bra skådespeleri, och snyggt grepp med långa, uttömmande scener som fick en att verkligen komma nära karaktärer som kanske bara var med i en eller två scener. Mycket fin.
dr_Robert
2019-02-13
Jenkins är en filmmakare/massör som trycker ett gäng fingrar ned i en nervknut nära din ryggrad och behåller trycket länge. Detta parar han med sentimentalitet och stråkar. Receptet fungerade utmärkt i Moonlight, liksom en lång bit på vägen i If Beale Street... Men den här gången slutade tricket att verka på mig på slutet, vilket fick filmen att tappa flyghöjd mycket snabbt dock utan att krascha. Jag har mycket svårt att bestämma för betyg: 4 (första halvan) eller 3 (andra halvan)?