3.3

Igår, idag, imorgon

Berättelsen om tre olika kvinnor och de olika män de drar till sig. I Neapel möter vi en försäljerska av smuggelcigaretter som utnyttjar den lag som säger att havande kvinnor inte får sättas i fängelse. I Milano stiftar vi bekantskap med en miljonärska som är upp över öronen kär i sin fattige men stilige älskare. Och i Rom förtjusas en ung prästelev av en godhjärtad lyxprostituerad som bor granne med hans morföräldrar.

Originaltitel Ieri, oggi, domani
Alternativ titel Yesterday, Today and Tomorrow
Regissör Vittorio De Sica
Manus Eduardo De Filippo, Isabella Quarantotti, Cesare Zavattini, Bella Billa, Lorenza Zanuso
Genre Romantik, Komedi, 60-tal
Skådespelare Sophia Loren, Marcello Mastroianni, Aldo Guiffre, Agostino Salvietta, Lino Mattera, Tecla Scarano, Silvia Monelli, Carlo Croccolo, Pasquale Cennamo, Tonino Cianci, Armando Trovajoli, Tina Pica, Gianni Ridolfi, Gennaro Di Gregorio

labi
2021-08-21
Triptykkonceptet gör den lite spretig, men fyran sitter ändå aom en smäck tack vare firma Loren/Mastroianni, miljöerna och De Sicas fina regi.
mattarello
2017-04-08
Löjlig och ointressant men Loren och Mastroianni är för underbara!
ilBrutto
2014-10-05
Framför allt först episoden är ett mästerverk, mittepisoden drar ner helhetsbetyget men en stark avslutning sätter punkt för det hela!
filmfreak1
2013-12-04
Gillar humorn. Men inte närheten av De Sicas bästa, trots att sista delen sånär höjer filmen ett snäpp i betygsskalan.
auragolf
2013-09-09
En lättsam film i tre delar om olika mänskoöden. Gammaldags underhållning som nog än idag håller måttet. Marcello Mastroianni och Sophia Loren är bra som par i de olika avsnitten.
Astrojacob
2012-12-04
Detta är inte EN film utan tre korta. Ändå vann den Oscar för Bästa Film? Måste varit usel konkurrens... (Kvarteret Korpen bl a) Småputtrigt men inte speciellt unik. de Sicas storhetstid klart den svartvita perioden. Satt mest o vred mig o väntade på både poäng, sensmoral eller lyft - inget alls kom. Knapp trea för slapstickhumorn. Ser hellre om "Bringing up baby" eller "It happened one night" :)
Albion
2012-10-14
Härligt mustig och underhållande film med ett av filmhistoriens bästa parhästar, Mastroianni och Loren. De har den där sköna kemin mellan dem som höjer temperaturen lite extra. Dessutom är det härliga miljöer rakt igenom denna film också. Betyget blir en klar 4;a
MinotaurKing
2012-08-17
bra film.
Portugallien
2012-01-20
Diminuendo
2011-01-01
Välspelat av Mastroianni och Loren Den första delen var visserligen rolig, men kunde ha varit en aning kortare. Den andra delen bjöd inte på särskilt mycket humor (men var inte dålig – den kunde dock ha varit längre), och skapade därmed en bra kontrast till de två mer komiska delarna. Den tredje delen var den bästa i mina ögon.