Ike: Countdown to D-day

Dagen D - andra världskrigets största militära operation och början till dess slut - gjorde Dwight "Ike" Eisenhower till en av Amerikas mäktigaste militära ledare genom tiderna. Här skildrar de 90 dagarna som ledde till invasionen i Normandie. Eisenhower avgjorde tusentals soldaters öde, samtidigt som han skötte invecklade, strategiska affärer med den brittiske premiärministern Winston Churchill, amerikanske generalen George S. Patton, brittiske fältmarskalken Bernard Montgomery och franske presidenten Charles de Gaulle.

Originaltitel Ike: Countdown to D-day
Regissör Robert Harmon
Manus Lionel Chetwynd
Genre 2000-tal, Action, Äventyr, Drama, Krig
Skådespelare Tom Selleck, George Shevtsov, Bruce Phillips, Ian Mune, Timothy Bottoms, James Remar, John Bach, Gerald McRaney

Bomkia
2010-11-28
Välgjord och intressant inblick i planeringen av D-Dagen. 3+
Bredman
2007-07-13
Jag tycker att den var direkt seg.Bättre kunde de ha gjort det av en så historiskt interessant händelse.
jonbo
2006-08-17
Filmen funkar, men den känns lite matt. Sen blev jag lite halvtrött på dessa eviga sekvenser av att alla ska tända sina cigaretter.
Endymion
2006-04-06
Den dög väl. Välspelat och ganska snygg... Selleck är ju alltid bra. kanske lite halvtråkig...
AsianDawn
2005-03-25
Intressant, med bra och porträttlika skådespelare. Tyvärr märks det tydligt att det är en amerikansk film, där Eisenhower lyckas göra allting rätt, medan Montgomery framställs som en gnällspik och de Gaulle sågas vid fotknölarna. Filmen är bra, men hade tjänat på om den gett en mer balancerad bild av förloppet.
Xeno
2005-03-25
Mycket bättre än väntat...
G.Malmberg
2005-03-24
Intressant film, något seg. Utmärkt av Selleck!
W.Andersson
2005-03-21
Fantastiskt skådespeleri, Tom Selleck i sin bästa stund. Högintressant att se det som hände före D-dagen!
DonActive
2005-03-13
Mycket snack, obefintligt med action. Intressant men ändå ointressant. Men Tom Selleck är bra iaf.
gabbelunkan
2004-11-19
Ganska intressant, men dock en väldigt seg tillställning.