3.2

Girighetens pris

En snöig natt närmar sig från tre väldigt olika perspektiv, då livet för två generationer överlappar varandra när de störtar mot en olycklig händelse som oupplösligt länkar dem samman.

Originaltitel Il capitale umano
Alternativ titel Human Capital
Regissör Paolo Virzi
Manus Paolo Virzi, Francesco Piccolo, Francesco Bruni
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Fabrizio Bentivoglio, Valeria Golino, Valeria Bruni Tedeschi, Fabrizio Gifuni, Luigi Lo Cascio, Bebo Storti, Gigio Alberti, Giovanni Anzaldo, Matilde Gioli, Guglielmo Pinelli, Pia Engleberth, Nicola Centonze, Silvia Cohen, Vincent Nemeth

Albion
2020-01-17
Börjar inget vidare, lite jobbig med trista och knäppa karaktärer, men byter skepnad efterhand och i takt med filmformatet blir filmen också bättre. Efteråt sitter jag med en obehagskänsla och lite besk eftersmak på både gott och ont. Filmen känns lite väl enkel till slut. Betyget blir en 3;a
bryngel
2015-10-02
Svag trea.Värd en titt men inte något att hurra för direkt.
Kajanus
2015-05-26
Syrlig och gripande kritik mot kapitalismen och framförallt mot Italiens svaga ekonomi. Välspelad och på sina ställen riktigt spännande. En upplevelse värd att ta sig an.
stgurgel
2015-05-13
Riktigt bra, men valet att berätta samma berättelse ur flera perspektiv kändes inte så givande. Och en central punkt i berättelsestrukturen kändes bara märklig. Vilka tonåringar vägrar i flera månader berätta för sina föräldrar att de gjort slut?
Medlock
2015-05-13
Mycket underhållande. Italiens Oscarsbidrag, har välförtjänt hyllats och prisats runt om i världen. Given betygsfyra.
haajen
2015-04-28
Alltså, när jag lämnade biosalongen så tyckte jag det var en ok film, en svag trea, men ju mer jag tänkt på den desto sämre tyckte jag att den var. Den visar inte på ngt nytt alls, dess formspråk är rätt standard och dess budskap är minst sagt grumligt. Till råga på allt så är det rätt ojämnt vad gäller skådespelet. Betyget landar till sist på en tvåa.
solan
2015-04-26
Oerhört gripande. Man sitter som trollbunden.
Spidde
2015-04-24
Den första halvan innehåller en del ofrivillig komik och en massa brister, men sen tog sig filmen lite och blev aningen bättre. Ingen höjdare dock, och "budskapet" når aldrig riktigt fram.
Aristi
2015-04-16
Tycker faktiskt den var bra!!
hestret
2014-11-17
Finns mycket man kan skriva om den här filmen. Mycket negativt. Massimiliano står för årets kanske sämsta skådespelarprestation som en jättebaby, allt kring Lucas mörka tonårsångest-snällis som hamnat på villovägar är skrattretande och hela historien är bara så off. Det ska vara någon politisk poäng, men den går inte alls hem givet att den onda kapitalisten inte gör så mycket mer ont än att ha höga krav på sin son och försöka, framgångsrikt, rädda sitt företag genom att vara typ opatriotisk. Sedan är den komiska tonen så fort den knasigt naiva medelklasspappan kommer in också väldigt off relativt till resten av filmen. Extremt luddig på flera punkter, vilket kryddas av den forcerade och vämjeliga användandet av den här triptykstrukturen. Alla sexscenerna är omotiverade. Det som räddar filmen lite är att det ändå finns vissa bra skådespelarinsatser, framförallt från kvinnorna, och att fotot är fint hantverksmässigt. Plus att man ändå kan skratta åt dess dålighet på många punkter. 20/100