3.1

Il capitano

Minna väntar på en buss när Jari kommer och närmast tvingar henne att följa med i hans bil. De inleder ett stormigt förhållande och beger sig ut på landsvägarna i stulna bilar. Filmen bygger på Åmselemorden sommaren 1988.

Originaltitel Il capitano
Alternativ titel Il capitano: A Swedish Requiem
Regissör Jan Troell
Manus Jan Troell, Per Olov Enquist, Göran Setterberg
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Antti Reini, Maria Heiskanen, Berto Marklund, Antti Vierikko, Harri Mallenius, Marjut Dahlström, Eva Stellby, Matti Dahlberg, Christina Frambäck, Ingemar Böcker, Elisabeth Douglas, Jenny Enquist

Skapad 2019-12-21 av GinNTonic
Den fjärde juli 1988 skakades Sverige av ett brutalt trippelmord. Ett finländskt par på stöldturné mördade oprovocerat en svensk familj i Åmsele och flydde sedan genom landet i stulna bilar. Me...   Läs mer »

RustyFilm
2019-08-08
Troell (regi, manus) och PO Enqvist (manus) berättar med den här filmatiseringen om det totalt meningslösa och brutala trippelmordet i Åmsele 1988. Det hela är berättat med snygga bilder (självklart, det är ju Troell själv som står för fotot) men tyvärr är det segt och utan djup. Det känns som om filmmanuset består av en avskrift av förhörsprotokollen. Det skulle nog till lite mer av analys och spekulation om detta skulle ha utfallit så intressant som jag förväntat. Kanske denna brist kan bero att filmen gjordes endast tre år efter den verkliga händelsen och att det inte är Troells gebit.
2018-06-23
Andra titten, denna gång i goda vänners lag. Sist såg jag den ensam. Nu tyckte jag inte den var lika superb som första gången! Men, kanske det berodde på okoncentration den här gången? Aja, jag sänker iallafall betyget från en fyra till en stark trea. Filmen är riktigt bra men jävlar vad sakta det går. Intressant att alla vi som satt och tittade verkade tycka ungefär likadant om Juha, eller Jari som han heter i den här filmen. Filmen är mycket bra på det sättet att den inte glorifierar eller alls försöker väcka någon sympati för Juha/Jari.
Dele
2015-06-18
En obehaglig berättelse om en otäck människa som väcker starka känslor. Filmen i sig berättas i ett förtjänstfullt lugnt nästan betraktande tempo, men hade gärna fått bjuda på mer från Juhas barndom. Stark betygstrea.
LacombeLucien
2015-04-26
Mycket bra, nattsvart.
2014-01-26
Det är fullkomligt omöjligt att känna någon som helst sympati för Juha Valjakkala i en vanlig tv-intervju med honom också, han verkar så.... Iskall. Väldigt bra film för övrigt, och jag tror att de Åmsele-bor som ville stoppa filmen, men kanske också faktiskt såg den, blev nöjda över att ingenting i filmen glorifieras på något sätt. Troells bästa film?
Ful_fisk
2013-05-07
Nattsvart skildring om ett ungt finskt par som 1988 åkte runt planlöst i Sverige på väg mot ett ytterst otrevlig mord. Jan Troell har fångat känslan fantastiskt och filmen är oerhört stark och obehaglig. Ett krux är dock att det är omöjligt att sympatisera med filmens vedervärdiga manliga huvudroll. Men filmen är överlag mästerlig och helt klart den bästa Troell-filmen jag sett.
ItalyErik
2012-11-12
Mycket obehaglig utan att någonsin bli spekulativ. Kontrasterar det meningslösa våldet mot den vackra svenska naturen på ett genialiskt sätt.
2012-08-11
Oj, det här var tungt det. Skrämmande realistisk film om detta vanvettiga tragiska mord. Jävligt bra skådespel. Tungt i rummet när den var slut. Kan förstå varför anhöriga ville ha den stoppad, när den kom så kort efter händelsen.
larox
2012-06-01
Jag färgas av det svarta och meningslösa våldet. Har svårt att vara neutral, minns morden mycket väl. Välgjord skildring av händelsen men har svårt att säga om filmen är bra eller mindre bra, händelseförloppet i den vackra svenska sommarnatten är så hänsynslöst och brutalt. att jag funderar mera över motivet - förmodligen rädsla!
gurra-91
2010-11-09
Har haft den här filmen i min vill-se listan hur länge som helst. Så nu när jag ser den så kommer jag ihåg att jag faktiskt har sett den innan utan att ha vetat om det...den var bra btw.