2.9

I'll See You in My Dreams

Den 70-åriga änkan Carols liv har i många år levt ett stillsamt liv som främst kretsat kring hennes hund Hazel. När hunden dör blir hon tvungen att se sitt liv i ett annat ljus, och hon bestämmer sig för att söka efter en nystart.

Originaltitel I'll See You in My Dreams
Regissör Brett Haley
Manus Brett Haley, Marc Basch
Genre 2010-tal, Komedi, Drama
Skådespelare Blythe Danner, Martin Starr, Sam Elliott, Malin Åkerman, June Squibb, Rhea Perlman, Mary Kay Place, Reid Scott, Caroline Lagerfelt, Max Gail, Mark Adair-Rios

mammene
2017-12-26
Här går jag helt på känsla, en film som man kommer på sig själv med att småle igenom. Intressanta samtal med intressanta karaktärer och jag gillar alla inblandade. Att det handlar om mogna människor känns så skönt. Huvudrollen görs mycket bra av Blythe Danner och hennes vänskap med poolkillen som görs mycket trovärdigt så man blir lite avundsjuk, sedan kommer Sam Elliot, ja vad säger man! En njutning att se.
KyLLo
2017-11-21
Tack vare humorn och musiken funkar den.
Jamesa
2017-11-18
Helt ok. Småtrevlig liten berättelse i trevligt tempo.
Memmem
2017-11-18
Finstämd, konventionell, romantisk halvkomedi! 70-åriga Carol lever ett vanligt liv i en stor villa vid Kaliforniens kust, men utan familj. Maken har avlidit för 20 år sedan, enda barnet Katherine bor långt bort, och de träffas sällan. Carol har en älskad, ljus labrador som dör i början av filmen. Hon har inga egentliga intressen, trots att hon varit lärarinna. Enda umgänget är tre damer i samma ålder och med liknande liv. De föreslår henne att träffa män och tar med henne på en snabbdate, men det passar henne inte alls. I stället får hon plötsligt kontakt med två män: en 40-årig poolskötare och en ensamstående man i sin egen ålder. Gissa vem hon väljer! Kom ihåg att filmen är konventionell. Dramat har en fin dialog, utan den vanliga kvicka, men elaka, samtalstonen i nordamerikanska filmer. Två fina porträtt på artiga män. Carol är också rätt trevlig, liksom hennes väninnor. Men de har alla fyra tråkigt. Ganska bra spelat av flera skådespelare i komedifacket, men denna film är också ett drama. Bilder från Carols fina villa, restauranger, marinan och ett sjukhuset. Följsam musik. Betyg: 3½-
Dream
2017-11-18
Sam Elliott är ju den stora räddningen här, han är så enkel, fast ändå så skön, han är lite av en Amerikansk "Leif GW Persson" kan man säga. Dock så är detta egentligen en film för kvinnor, då den bl.a. klarat "Bechdel Wallace-testet" för att den har fler kvinnliga huvudroller än män och dem gör det bra samt naturligt, inget larvigt "Sex and the city" trams här inte. Ingen film jag kommer att se igen, men Sam Elliott och budskapet att även kvinnor klarar av större roller med bravur utan att tvingas spela över gör att det hela är värt en 3a.
smillans
2016-07-02
Älskade den va så enkel men full av liv kärlek o sorg
Doddedronten
2016-06-06
En liten pärla i all enkelhet. Stor tragik och vardagsgnäll med lätt hand.
haajen
2016-05-02
En enkel film som inte lämnar så djupa spår, utan tvekan sevärd för Danner som är väldigt bra. En fin film med en inte alltför vanligt förekommande protagonist.
ShenLong
2015-09-30
jag håller med sture stenhög, bara inte min kopp te
StureStenhög
2015-09-03
Det här är verkligen min sorts film. Karaktärsdrivet, nedtonat och jordnära. Att huvudpersonen den här gången är en kvinna i pensionsåldern erbjuder dessutom en välbehövlig variation från de människor man vanligtvis får se på film. Blythe Danner är också väldigt bra i huvudrollen, men jag måste nog säga att Sam Elliott går in stjäl showen lite grann. Jag gillar även den udda vänskap som uppstår mellan Danner och Starr, den känns betydligt mer naturlig än vad han har någon rätt att göra. Jag är nära att sätta en fyra, men jag känner ändå att det saknas något för att den ska nå ända fram. Det blir en stark trea istället