Illdåd planeras?

Spelaren och kvinnotjusaren Johnnie Aysgarth träffar en dag på Lina, de blir förälskade och gifter sig med varandra. Lina som kommer från ett mycket välbärgat hem tror dock efter ett tag att Johnnie bara är ute efter hennes pengar. Pengar som han kan använda till sitt spelande. Ju längre tiden går desto mer misstänksam blir hon mot honom.

Originaltitel Suspicion
Regissör Alfred Hitchcock
Manus Samson Raphaelson, Joan Harrison, Anthony Berkeley, Alma Reville
Genre Thriller, Mysterium, Film-Noir, 40-tal
Skådespelare Dame May Whitty, Cary Grant, Joan Fontaine, Nigel Bruce, Leo G Carroll, Cedric Hardwicke, Isabel Jeans, Heather Angel, Auriol Lee, Reginald Sheffield

Magellan
2020-06-01
Instämmer i föregående talare: ordinär matinéthriller med så stereotypa och gammeldags könsroller att det, förutom att irritera, stör trovärdigheten.
RaketPojken
2018-07-21
Tycker det är en bra film och späningen finns där men slutet flrstör det mesta.
92axha10
2017-02-11
Inte en av Hitchcocks starkare filmer men spänningen är fortfarande där.
Raimo_1985
2017-01-31
Ganska halvtråkig, och att han ska tilltala henne med "Monkeyface" hela tiden går på nerverna!
2016-04-28
Jag vill sätta en tvåa då jag tycker studions ändringar sänker filmen ganska rejält ifrån vad det kunnat vara. Ifrån vad den borde varit! Men filmen är småspännande, bitvis riktigt obehaglig men samtidigt charmig och underhållande på ett väldigt unikt sätt så lägre än en trea kan jag inte sätta.
2014-12-27
För mig som verkligen gillar det Hitchcock levererade som regissör så har denna film lite hamnat i skymundan(trots sin oscarsnominering) och den når inte upp till det bästa Hitchcok regisserat. En upplevelse är det dock att se Cary Grant i en bad guy-roll liksom den alltid ljuvliga Joan Fontaine. 3+
Moj
2014-06-21
Välspelad men lite ljummen story.
Dele
2014-04-03
Ganska ordinär matinéthriller med så stereotypa och gammeldags könsroller att det, förutom att irritera, stör trovärdigheten.
Engravadlax
2014-01-17
Välspelat och faktiskt småkul, men jag tappar intresset halvvägs in. För antikverat helt enkelt. (5/10)
skinnyskaller
2013-09-09
Soppig. Egentligen bara något som kan liknas med klassisk Hitchcock-stämning på slutet.