Det gyllene svärdet

Rysk folksaga där hjälten Ilya Murometz blir helad av några visa män så att han kan försvara fosterlandet mot den mongoliska horden och återvinna sin kidnappade fru.

Originaltitel Ilya Muromets
Alternativ titel The Sword and the Dragon, The Epic Hero and the Beast
Regissör Aleksandr Ptusjko
Manus Michail Kochnev
Genre 50-tal, Fantasy
Skådespelare Aleksandr Shvorin, Boris Andrejev, Shukur Burkhanov, Andrej Abrikosov, Natalja Medvedeva, Jelena Myshkova, Sovol Martinson, Georgij Djomin, Nikolaj Glazkov, Vladimir Solovjov
Filmnummer 32090

Fuzzy
2016-02-19
Ilya Muromets är otroligt episk och svulstig till och med för att vara en nationalromantisk soviet-fantasy, den är ju till och med i guiness rekordbok över flest statist-soldater i en film någonsin (106 000 för att vara exakt). Ingen jäkla slapp cgi här inte. Aleksandr Ptusjko spände musklerna visade här så tidigt som 1956 att han var Rysslands mastodontfilmsmästare nr 1. Trots att jag älskade denna så når den inte riktigt upp till magin i "Ruslan y Ludmila" som han sen gjorde i början av 70-talet. Om man kan bortse från att detta är en 100% nationalistisk propaganda-rulle i folk-lore-kostym så är den bara ett fröjd för ögat. Innehåller såklart en del oavsiktlig humor men det bara lättar upp den episka stämningen. Håller för övrigt helt med Kriffot här under, MST3K SUGER!
Ihsahn
2014-04-11
Jag måste ha sett en klippt version, för det här var obegripligt
Mareld
2010-06-29
Nationalromantisk allmogefantasy. Hade lite svårt för genus och etniciteterna i filmen. Men det är sånt man får köpa i fantasy. Plus annars för de finstämda sångerna, de storslagna hjältarna och den stora vackerheten. Måste nog se den igen för att veta vad som egentligen hände.
abbenisse
2009-03-23
lite för förvirrande
Kechy
2008-05-07
Såg också den versionen den kikade ass! The hills are alive!
Bomkia
2007-09-27
Men vafaaaaan. Rörigt manus, löjliga försök till skådespeleri och en faktiskt ganska fin budget. Löjligt. 1a.
snowman01
2006-08-15
Såg MST3K versionen. Man märker att filmen hade budget, en del scener var riktigt coola. Det räddar dock inte filmens horribla manus och skådespeleri :P