I'm Thinking of Ending Things

Inget är vad det verkar när en ung kvinna följer med sin nye pojkvän för att besöka hans föräldrar på deras ensliga bondgård.

Originaltitel I'm Thinking of Ending Things
Regissör Charlie Kaufman
Manus Charlie Kaufman
Genre Drama, Thriller, 2020-talet
Skådespelare Jessie Buckley, Jesse Plemons, Toni Collette, David Thewlis, Guy Boyd, Hadley Robinson, Gus Birney, Abby Quinn, Colby Minifie, Anthony Robert Grasso, Teddy Coluca, Jason Ralph, Frederick Wodin, Ryan Steele, Unity Phelan, Oliver Platt (röst)

ilgoga
2021-04-03
Väldigt kul att se. Collette och Thewlis fantastiska. Knyter inte ihop 100% som jag såg det, men jag kan vara korkad också.
Ful_fisk
2021-03-10
Fan, jag fick inte ihop det här. Blev riktigt imponerad först, riktigt stämningsfullt, bra dialog, smarta tankar. Och det här att öppningsscenen var 20-30 minuter lång, älskade det! Sedan kom de fram till föräldrarna och det började lukta b-skräckis med överdrivet konstiga gamlingar. Hm. Sedan iväg igen och... här börjar det bli riktigt skumt. Fortfarande väldigt välgjort, men... va? Sedan lite mer "va?" och plötsligt, från ingenstans, slut. Och mellan varven har det varit väldigt välgjort, stämningsfullt, och underbart inboxat i 4:3-format. Men helheten, alltet, lämnade mig hundra procent oberörd. Jag brydde mig inte om något som skedde, filmen var till stora delar tråkig och jag förstod inte ett skvatt av vad helheten ville säga. Jag förstod, och tyckte mycket om, vad många individuella scener ville säga. Det mesta av filmen faktiskt. Men bitarna som kändes som b-skräckfilm fanns också där. Och den överhängande känslan av ingenting, ett meningslöst vakuum. Nej, tyvärr, jag kan inte godkänna det här. Men en av årets mest välgjorda filmer visuellt är det.
amam
2021-03-09
Sjukt mycket mer intelligent och välgjord än jag väntat mig. Helt klart värt tiden det tog att se den.
staten
2021-01-14
Otroligt skickligt gjord film som trots att den kan anklagas för att vara väl lång aldrig upphör att fascinera. Rolig, otäck, hypnotiserande. Det jag gillar mest är att filmen känns så tät och sammanhållen trots att den är så knäpp och spårar ur så mycket. Toppen!
2020-10-12
wow, en av årets hittils bästa filmer! Mycket egen stämning och även om det är svårt att hänga med på slutet när det händer så mycket så är det ganska rakt och enkelt om en sitter ner och tänker till lite. Men när det sker så blir jag lite förvirrad och filmen tappar mig något även emotionellt. Hade den lyckats få med mig känslomässigt starkare på slutet hade den kanske kunnat sniffa på en femma, men nu blir det aldrig riktigt nära. Stämningen och skådespeleriet är fantastiskt och det finns massor med saker att tänka vidare kring. Stark och klar fyra.
PeterTheW
2020-10-01
Suuuuuuuuuuuuuuuuck.
Christofer
2020-09-30
2020-09-14: Antar att det är såhär en lsd-trip känns. Fullständigt bisarrt och totalt osammanhängande. Jag ville verkligen gilla det, men det gick bara inte.
karlmats
2020-09-27
Här tycker jag nog Kaufman har flummat ut lite för mycket. Jag ser ju nånstans vad han försöker göra men det blir lite för långtråkigt stora delar av filmen för att det ska riktigt vara värt att följa med på hans resa. Många av diskussionerna är ganska spännande att följa men på det stora hela är det svårt att motivera att lägga 134 minuter på detta. Ändå en film som känns välgjord, dock var den nog inte för mig. En stabil 2a.
mammene
2020-09-13
Egentligen vill jag inte ens slösa tid på att kommentera detta elände, men gör väl ett försök ändå. Började rätt bra med samtalen i bilen, hos föräldrarna kunde jag dra på smilbanden lite. Men resan hem slog alla rekord i galenskap, så ointressant och osammanhängande så vi skrattade åt eländet, imponerande ändå att man kan komma på något så urtråkigt. Antar att det var många referenser som jag inte fattade, men det känns bara som om vi slösade bort två timmar av vårt liv.
LillaBlåaMus
2020-09-11
Alldeles för lång och för pratig för min smak, om än delvis intressant dialog och bitvis spännande. Symbolik, metaforer och undertext i all ära, sista tjugo var en stor besvikelse. Visst gillar jag den lynchiga stämningen, men till skillnad från Kaufman lyckas den gode David alltid hålla spänning och intresse uppe, utan att jag nödvändigtvis begriper så mycket mer (kanske för att Lynch förmedlar mer via bilder än ord). Svag trea.