In Debt We Trust

En undersökning om varför så många amerikaner drar på sig enorma skulder med "hjälp" av kreditkort.

Originaltitel In Debt We Trust
Regissör Danny Schechter
Manus Danny Schechter
Genre Dokumentär, 2000-tal

yangbo
2009-03-09
förstår inte hela grejen med den här "aktualiteten", detta problem har alltid funnits med det monetära samhället där pengar styr allt och alla, denna dokumentär är såpass objektiv att den knappt nämner att det är den lilla toppen ("eliten") av samhället som tjänar på det här också, där det självklart är de som har pengarna är de som blir rikare, medan konsumenterna, som alltid, blir offer. Det har ALLTID varit så, skillnaden var att större nationer som USA (ja, speciellt uber-kapitalistiska USA) och Kina ("det kommunistiska Kina", hörde ni sarkasmen i dokumentären när det nämndes?) kunde mörka detta mycket mer back in the days, då t.ex. Internet och officiell information ut till allmänheten inte fanns för att vanligt folk skulle kunna ta del av sanningen. Andra sidan av myntet är att folk har varit för dumma helt enkelt, som filmen också nämner, och folk har brytt sig för lite helt enkelt, som just nu, jag, och du som läser detta, är säkerligen kopplade till ett lån på ett eller annat sätt för att du och jag ens kan sitta här och skapa denna indirekta dialogen genom datorn, och vi går med strömmen på detta system. Adam Smith sa redan på 1700 talet att lånen inte kan återbetalas, och ändå är det som ett stort jävla "wow" nu 2009 om detta "fenomen". Vi lär oss mer om varumärken, vilken artist som har på sig vilken storlek på kalsonger, britney spears 7e siamesiska förhållande, zlatans fasters bröststorlek, istället för ren och vanlig VIKTIG allmänbildning, alla den här typen av dokumentärer borde visas i grundskolan och därefter istället för massor av andra ämnen.
Bomkia
2008-10-27
Väldigt förutsägande. Se denna, och se även "Maxed Out: Hard Times, Easy Credit and the Era of Predatory Lenders". 4-
bekkish
2008-10-09
Precis! Fatta att den kom 2006!
diskant
2008-10-08