2.7

In Dubious Battle

En aktivist organiserar en stor strejk för äppelplockare i Kalifornien på 1930-talet.

Originaltitel In Dubious Battle
Regissör James Franco
Manus Matt Rager
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Nat Wolff, James Franco, Vincent D'Onofrio, Selena Gomez, Ahna O'Reilly, Analeigh Tipton, Jack Kehler, Scott Haze, Sam Shepard, Joel Marsh Garland, John Savage, Robert Duvall, Ed Harris, Josh Hutcherson, Bryan Cranston, Keegan Allen, Ashley Greene

erc
2019-01-10
Inget mästerverk på något sätt; i alla aspekter kan man anmärka på något, men det duger ändå, det är ok som hantverk. Om den lever upp till boken kan jag inte avgöra (måste läsa den först) men jag blir väldigt sugen på att läsa. Ambivalensen finns där, både det uppviglande, upproriska, och det pessimistiska, defaitistiska. Så är draman, precis som verkligheten. Något att inspireras och lära av. Bristerna ligger mest i förhastade händelseförlopp, vilket kanske helt enkelt är ofrånkomligt med det här formatet. (Eventuellt skulle man kunna säga att manuset brister.) Det gör den också dubbelt angelägen att närmare analysera. Som radikal skulle man ju vilja se mer av själva organiseringen, det mer minutiösa arbetet på marken. Det är inte alls överraskande att filmen istället lägger fokus på dramatik och retorik. Gott så för en dramatisering.
2018-07-28
Det som berättas är säkert viktigt och det tas i från fotknölarna så att en episk känsla ska infinna sig. Det misslyckas på de flesta punkter då storyn mest blir en axelryckning och replikerna teatraliska. Antiklimax som grädde på moset.
jonbo
2017-03-13
Har svårt att förstå vad Franco vill med saker och ting. Han poserar och han melodramatiserar. Många veteraner fyller upp rutan, och gör det med den äran, men Nat Wolff i huvudrollen känns som att han leker svårmod på 30-talet. Selena Gomez har väl aldrig varit bra. Franco tar på sig rollen som den noble, den som vet vad som gäller och vad som behövs, som ledaren. Vilket bara känns störigt. Dialogen är dessutom trögflytande och fylld av massa minispeeches.
PallePuck
2016-11-18
Välgjort, men lite väl klyschigt för min smak.