3.9

In the Mood for Love

Två par flyttar samtidigt in i samma fastighet, av en händelse är det bara mannen i det ena förhållandet och kvinnan i det andra som är närvarande. Deras respektive jobbar jämt och de två söker sällskap i varandra. Ungefär samtidigt kommer de på att båda deras partners har affärer vid sidan av.

Originaltitel Fa yeung nin wah
Alternativ titel Hua yang nian hua, Fa yeung nin wa
Regissör Wong Kar-wai
Manus Wong Kar-wai
Genre Drama, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Maggie Cheung, Tony Leung Chiu-wai, Rebecca Pan, Siu Ping-lam, Kelly Lai Chen, Chien Szu-ying

Skapad 2019-12-23 av Kalkonhönan
In the mood for love som avhandlas idag var den första filmen av Kar-Wai jag kom över, den enda likaså som videobutiken hade. Passande nog då det var en av de filmer av honom som fått mest beröm...   Läs mer »

Skapad 2019-11-10 av dirtypoison
In The Mood For Love är en kinesisk romantisk film och är skriven av Wong Kar Wai som anses av många vara världens mest romantiska regissör. Filmen utspelar sig i 60-talets Hong Kong där Chow M...   Läs mer »

JohnTron
2021-03-23
Kan vara en av de vackraste filmer jag någonsin har sett. Både fotomässigt och känslomässigt.
KyLLo
2018-07-13
Men när jag tänker efter så var det inte 2001. Det var inte en mörk vinterkväll heller. Det var inte ens i Stockholm. Och när jag tänker efter ville inte tjejen pussas. Hon var inte söt heller. Nä, det fanns inte ens en tjej. Och när jag tänker efter såg jag den inte på bio heller. Ärligt talat har jag inte sett den alls. :( Men det hade varit underbart. :)
KyLLo
2018-07-13
Den här filmen såg jag på bio i Stockholm en mörk vinterkväll 2001 med en söt tjej som ville pussas. Det var underbart!
DukeIgthorn
2017-03-10
Känns som att Park Chan-wok har tittat på denna och inspirerats av både musik och det visuella. Visst är filmen poetiskt vacker och stämningsfull, men tyvärr är det svårt att dras med i "handlingen".
StureStenhög
2016-12-15
Jag såg den här för första gången något år efter att den kom, och fastnade då inte för den alls. Nu vid en andra titt kan jag definitivt förstå varför, den här filmen kräver ett tålamod som jag nog inte riktigt hade då. Men nu fångade den mitt intresse från första början, och den drog mig med på en resa som lite skitnödigt kan beskrivas som hypnotisk. Filmen har onekligen en säregen och distinkt stil, och jag var inte helt säker på att det var en tillgång till en början, men vande mig snart och uppskattade detta alltmer efterhand. Wong Kar-wai är verkligen en mästare på att skapa stämning, och han har här hittat helt rätt ton för det han vill berätta. För det centrala är ändå en osedvanligt intressant kärlekshistoria, mycket kanske för att det knappt är en kärlekshistoria. Allt är så nedtonat och tillbakahållet, och det gör att det vi trots allt får se blir värt så mycket. Detta hade ju dock inte fungerat om det inte vore för de två skådespelarna, de ger oss sannerligen en fantastisk uppvisning i att förmedla mycket genom lite. Deras motstridiga känslor ska givetvis ses i kontext av tiden och platsen, och allt det vävs samman på ett väldigt skickligt sätt. Så den här gången var det ingen tvekan om att betyget måste bli en fyra
mammene
2016-12-13
Blickar, kroppar som rör sig och då mest med ryggen i blickfång. Stilistiskt otroligt vackert och en musikslinga som fastnar och gör sig bra med rörelserna. Små nyanser av människors möten och en vänskap som växer fram och blir något större, vad det mynnar ut i är lite dunkelt, som hela filmen i sig. Men att den griper tag i mig är att ta i, mer ett skådespel som är snyggt att se på, Wong Kar-wai är onekligen en intressant regissör.
RustyFilm
2016-12-11
Det här är ett konstverk. Ett mycket vackert och annorlunda foto och ett otroligt stämningsfull bildspråk som perfekt harmoniserar med vald filmmusik. Men, men, men var är handlingen? Den finns inte. Därför blir det hela ett stort sömnpiller hur vackert det än är. Såååå tråkigt.
2016-08-12
Så makalöst vacker att det inte är klokt bitvis. Ibland känner jag att vill sätta en femma bara för att. Men ibland tycker jag den känns spretig och snyggheten blir för mig så mycket yta. Det är en fin historia men jag blir inte emotionellt engagerad. Den lyckas inte suga in mig i dess värld utan jag blir kvar att relatera till mig själv och då faller det ganska platt. Känns snålt men för mig är det bara en trea.
Mekong
2016-08-04
Blir oerhört såld på detta. En fantastiskt vacker film.
cannibalrice
2016-03-16