3.3

In the Valley of Elah

Soldaten Mike Deerfield kommer hem från krigets fasor i Irak och försvinner sedan utan spår. Hans far känner inte igen sin sons beteende och åker dit för att ta reda på vad som har hänt.

Originaltitel In the Valley of Elah
Alternativ titel In the Valley of Elah - Saknad efter strid
Regissör Paul Haggis
Manus Paul Haggis
Genre Drama, Thriller, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Tommy Lee Jones, Charlize Theron, Susan Sarandon, James Franco, Jonathan Tucker, Frances Fisher, Wayne Duvall, Victor Wolf, Brent Briscoe, Josh Brolin, Devin Brochu, Jason Patric, Wes Chatham, Jake McLaughlin, Barry Corbin, Mehcad Brooks, Zoe Kazan

Skapad 2019-11-30 av
Tommy Lee Jones har länge varit flitig med att spela buttra poliser, sheriffer och militärer... eller numera, före detta poliser, sheriffer och militärer. Det kan vara för att han, i mina ögon, ...   Läs mer »

jonbo
2020-08-03
Lee Jones är fenomenalt bra men storyn utvecklar sig inte till den styrka som hans insats förtjänar. Stark trea alt. svag fyra.
2016-10-27
Ja, vad ska man säga om den här filmen då? Skådespelarna gör ju väldigt bra ifrån sig och det var kul att slippa se Tommy Lee Jones spela trött och uttråkad polis för en gångs skull. Och storyn är det väl inget fel på. Samtidigt är filmen ganska ojämn och skiftar ständigt mellan tråkig och spännande. Filmen är absolut inte dålig men den hade kunnat bli mycket bättre.
2015-07-16
Vilket skit med en livstrött Tommy lee Jones.
QuiNonStultus
2015-06-15
Men en ganska stark 3a. Det enda jag inte riktigt köper e nog Tommy Lee Jones reaktion över sin enda återstående sons död. Annars rätt bra rulle!
annihilat0r
2015-03-13
Det mest tacksamma i "In the Valley of Elah" är Tommy Lee Jones prestation. Visst, det genererar en viss spänning att följa med på resor tillsammans med karaktärer på detta intima vis. Charlize Theron gör dessutom precis vad hon förmår, och det skickligt. Det är istället manuset som är aningen uddlöst – det spelar lite väl hårt på att väcka känslor kopplade till en förbättrad rehabilitering för landets militärveteraner.
2014-12-30
Vad gör bra skådespel när historien i sig själv inte förmår att hålla mig vaken? Ärligt talat är det bara vetskapen om att filmen är baserad på verkliga händelser som håller mig kvar till slutet av filmen. Slutet av filmen är dock bra, ja hela de avslutande 15 minuterna är bra. Det är först då man känner något på allvar och även om det som läggs fram dvs. att krig är fruktansvärt och att människor i krig tar skada fysiskt och psykiskt inte är något nytt att komma med så görs det effektivt här.
Zipper
2014-11-28
Bättre än väntat. Lågmäld spänning med bra skådisar rakt igenom, Charlize Theron står ut i mängden.
Supernaut
2014-07-06
Lugnt och metodiskt brottsdrama med utsökt hantverk.
Redfield4ever
2014-05-18
Standard. Bra för vad den är, men standarf.
RichardEk
2013-07-17
Gripande om än inte banbrytande skildring av krigets hemmafront. Tommy Lee Jones gör bra ifrån sig i en roll som verkar skräddarsydd för honom, och det verkar som resten av filmen är uppbyggd kring detta faktum. Det kanske mest skrämmande i filmen är inte krigets effekter i sig, utan det amerikanska samhällets militariserade kultur, dvs. det militärindustriella komplexet har även en social dimension som sår frön av alienering även inom kärnfamiljen. TLJ kan som få andra visualisera denna insikt, som tyvärr kommer lite i skymundan för en mer konventionell "who did it" - kriminalgåta.