3.3

In This World

De två kusinerna Jamal, 15 år, och Enayatullah, 22 år, är flyktingar från Afghanistan på väg till England och ett bättre liv. Deras resa är farlig och väldigt riskfylld när de smugglas från land till land på lastbilsflak och tåg av professionella människosmugglare, så kallade "traffickers". Baserad på verkliga flyktingars historier och belönad med Guldbjörnen i Berlin.

Originaltitel In This World
Regissör Michael Winterbottom
Manus Tony Grisoni
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Jamal Udin Torabi, Enayatullah

KimEkberg
2013-08-04
ganska slaffsig samtidigt som den är ambitiös
robe_karlsson
2010-01-20
Stundom oerhört stark, stundom utdraget. Viktigt ämne, men det finns utrymme för störra problematisering.
uttu
2008-02-13
otroligt tråkig.. trots min sanslösa envisa vilja att se klart filmer, vardet väldigt svårt att se klart denna. Ämnet är intressant, och aktuellt. Hade det varit en regelrät dokumentär och gjord än mer på dokumentärviset hade den kunnat vara jättebra, säkert om den gjorts som Film också, eftersom det inte saknas händelser, spänning osv... men skildringen nu är tyvärr bara så sjukt trist...
filmgumman
2008-01-11
instämmer ganska mycket med den här intervjun: http://www.vujer.com/filmer/in_this_world_2002/

2008-01-11
Att vi lever i en värld där människor med risk för sitt eget liv, inte har något annat val än att fly till ett annat land. I jakt på ett bättre liv. Det ligger på alla makthavares ansvar, både dåtida nutida och framtida. Skäms era svin!
rebelscum
2007-10-21
Gordyal sammanfattade det väldigt bra, även om jag gillar filmen mer än vad han gör. Har inga problem med sättet man plåtat på, även om jag under flera partier mest rycker på axlarna. Skulle kunna varit sååå mycket mer.
2007-03-05
Imponerande hur något så viktigt kan framställas på ett så ointressant sätt. Dokumentärkänslan grusas av dåligt skådespel och ett dåligt och felplacerat soundtrack, medan dramakänslan förintas av fult "domumentärfilmsfoto". Ett riktigt bottennapp!

2007-01-14
Ett drama som till hälften framstår som en dokumentär där kameran följer två flyktingar på deras väg mot England. Överraskande nog inte alls gripande och den kändes ganska ytlig trots historien filmen vill berätta. Skådespelarna som spelar sig själva gör inte alls bra ifrån sig utan det syns tydligt hur de läst in dialogerna i förväg och det skadar försöken till inlevelse. Det kunde blivit bra men tyvärr är det ett rätt misslyckat projekt i mitt tycke och därför når den bara upp till ett godkänt betyg.
LasseKongo74
2007-01-10
Intressant ide med dokumentärstuket på filmen men den kunde ha blivit bättre. Blir lite för uppsplittrad handling och för mycket hopp i tid och rum som stör. Mycket bra men inte perfekt.
lyriclace
2006-10-07
Välgjord film som berör ett viktigt ämne. Bra foto.