3.2

Incident at Loch Ness

I flera år har det talats om att Werner Herzog har planer på att göra en film om Loch Ness-odjuret. Vad det blev av dessa planer förtäljer inte historien, men Werner Herzog är en av huvudaktörerna i denna dramatiska komedi och pseudodokumentär som inleds i hans hem i Kalifornien, där expeditionen till Loch Ness förbereds. Senare i Skottland dyker besynnerliga experter upp i teamet och när alla väl är ombord på båten som ska ta dem ut på rekognosceringsfärd, kommer till och med ett slags sjöjungfru ombord. Filmen är en satir på allt vad reality-tv heter, men Herzog verkar för ovanlighetens skull även driva med sig själv och sina tidigare inspelningskatastrofer i brasiliansk urskog mm.

Originaltitel Incident at Loch Ness
Alternativ titel The Enigma of Loch Ness
Regissör Zak Penn
Manus Werner Herzog, Zak Penn
Genre Komedi, 2000-tal
Skådespelare Werner Herzog, Kitana Baker, Gabriel Beristain, Russell Williams, David A Davidson, Michael Karnow, Robert O'Meara, Zak Penn, Steven Gardner, John Bailey, Matthew Nicolay, Tanja Koop, Marty Signore, Elisabeth Beristain, Katherine Ferwerda, Jeff Goldblum

Trangor
2018-06-29
Så nära femman, det är bara lite kackigt skådespel och en tveksam episod i filmen som sänker. Första halvan av filmen är riktigt bra med några guldkorn som sticker ut. Rek om man gillar mockumentärer. Rek om man gillar Herzog. Filmen tillför ett unikt bidrag till genren genom att kombinera dessa två.
Engravadlax
2017-03-29
När Herzog faktiskt agerar så övertygar han inte, lol. Det är inte speciellt bra, men en ok humormockumentär om man gillar Herzog.
kakbakarn
2016-04-06
Blir aningen för tramsig mot slutet, tycker den tappar lite där, men är fortfarande som helhet en rätt skoj parodi på de involverade.
TheHorrorfan
2015-07-31
En lite för oseriös mockumentär för min smak. Musiken och humorn förstör en hel del. Det är mer fokus på intrigerna mellan människorna än på själva Lochness.
Linan
2015-07-21
Trots alla bevis som Herzog fört fram finns det fortfarande okunniga idioter som inte tror på att denna filmen finns
martineden
2015-01-05
[rek. 3] Åh, vad jag älskar denna film!!! Det är sällsynt att en film har så många satiriska nivåer och samtidigt är underhållande och jävligt rolig! Jag antar att min stora kärlek till denna film beror på min beundran för Herzog och hans filmer, vilket jag tror är avgörande för mitt panegyriska prisande. Intressant postmodernt sätt att berätta där det dokumentära, eller "verkligheten", blir en narrativ nivå integrerad med den fiktiva och den "mytiska" (Nessie). Min högst subjektiva åsikt är att femman fan inte är långt borta. Mycket, mycket bra!!! 4+/5-
Solidus
2015-01-04
En fiktiv dokumentär där Werner Herzog beger sig ut till Skottland för att finna Nessie, men vad han möter är en dokumentärfilm som går åt helvete. Werner fungerar väldigt bra framför kameran och han bjuder mycket på sig själv, men de övriga gör även de ett trovärdigt porträtt som sig själva. ”Incident at Loch Ness” är en underhållande mokumentär med hjärna och en av de bästa i sin genre.
hsimpson
2012-01-22
Jag må ha sågat honom några gånger, men Werner Herzog är ett geni! Fantastisk röst har han också - om jag någon gång gör en dokumentär ska han göra berättarrösten.
PeterTheW
2012-01-22
Riktigt riktigt bra. Idén är hur härlig som helst, men det är ju demonregissören Herzog som gör att det är och förblir intressant. Han är för underbar.
Hald
2011-08-15
Bjöd på många skratt i början, men höll tyvärr inte riktigt ända fram.