2.8

Independence Day

Ett rymdskepp närmar sig jorden. Ur det lösgör sig några farkoster som placerar sig över jorden. USA:s president flyr med bl a datageniet David. Tillsammans planerar de en kupp för att återta makten på jorden.

Originaltitel Independence Day
Alternativ titel ID4
Regissör Roland Emmerich
Manus Roland Emmerich, Dean Devlin
Genre Science Fiction, Action, Äventyr, Thriller, 90-tal
Skådespelare Will Smith, Bill Pullman, Jeff Goldblum, Randy Quaid, Harvey Fierstein, Mary McDonnell, Adam Baldwin, James Rebhorn, Margaret Colin, Robert Loggia, Harry Connick Jr, Brent Spiner, James Duval, Judd Hirsch, Vivica A Fox, Giuseppe Andrews, Lisa Jakub

Skapad 2019-10-10 av Dåliga_filmer
Kopior sker överallt nu för tiden. Idag tar vi en närmare titt på Independence Day. Ett rymdskepp närmar sig jorden. Ur det lösgör sig några farkoster som placerar sig över jorden. USA:s pre...   Läs mer »

Skapad 2019-09-28 av von_fantasy
När det är dags att recensera en sådan här film som räknades som en storfilm då man själv var ca10 år blir det svårt att inte vara partisk. Detta var någonting häftigt och coolt, rymdvarels...   Läs mer »

Robkiller
2019-07-05
Riktigt trevlig katastroffilm med bra skådespelare samt en lagom blandning av drama, action och humor. Sedan är det rätt underhållande också, även om realism inte direkt är högsta prio.
Misslovemovie
2018-07-12
Den är överdriven på alla sätt men jag gillar den ändå, den har ju allt en sån här film behöver.
meagirl
2018-06-20
Älskar den
Paramis
2018-03-22
Judd Hirsch stjäl showen ! En klassiker som jag såg på bio och älskade varenda minut av !
wasteoftime
2017-11-06
Detta var en av min barndoms filmer. Brorsan hade den på köpe-VHS som gick varm där hemma. Att den var lång var inget jag tänkte på direkt. Det var det väl kanske inte nu heller, men, den har väl inte åldrats så bra, eller så har jag vuxit ifrån den? Det är en bit kvar till att bli riktigt dåligt, men det är liksom inte i närheten av bra heller. 0,7 på SH-skalan.
2017-10-12
Bra
2017-07-16
Enbart propaganda film för USA och om USA. Bortse man från det är den helt ok film, även om det är ett stort jippo..
2016-10-28
Skådespelarna gör bra ifrån sig och specialeffekterna är snygga. I övrigt är den här filmen inte mycket att hänga i granen.
Hompen
2016-10-28
Bra underhållning, bra skådespel, bra effekter. Man blir road och det finns en del klassiska one liners. Bra dramaturgi, utan att vara en intelligent film. Och visst tycker man att amerikanskheten i filmen är störig, men bortser man från det så är det en go action rulle.
kryttan
2016-06-29
Vilket avgrundsbajs till film.