3.2

India Song

Anne-Marie Stretter är den franska indienambassadörens fru och objektet för många mäns åtrå. Den tragiska berättelsen om Stretters sista tid, med fokus på en festnatt på ambassaden, berättas av två kvinnliga och två manliga röster. Filmen är baserad på en teaterpjäs på beställning av brittiska National Theatre och experimenterar bl.a. med att skilja rösterna från skådespelarna.

Originaltitel India Song
Regissör Marguerite Duras
Manus Marguerite Duras
Genre Drama, Fantasy, Romantik, 70-tal
Skådespelare Delphine Seyrig, Michael Lonsdale, Mathieu Carrière, Claude Mann, Vernon Dobtcheff, Didier Flamand, Claude Juan

fisk0
2021-09-13
Rent filmtekniskt intressant. Själva berättelsen var inte engagerade alls däremot. Väldigt seg. Och, ja, den skulle visst utspela sig 1937 men kunde inte se mer 70-tal ut. Tycker nog ändå berättargreppet är intressant nog att hålla den kvar vid en svag 3:a. Kan tänka mig att se den igen, och ser att många tydligen hatade den vid första titten men började uppskatta den senare, utesluter inte att det även kan hända mig.
F-M-J
2020-05-27
Idén är bra men utförandet alldeles för innehållslöst för vad den försöker sig på.
Tabu
2016-07-15
Svårt att inte störa sig på de fåniga kläderna, och Delphine Seyrig var inte så vackert draperad som jag hade för mig...
2015-03-21
Filmens konstnärliga värde ska jag inte kritisera, men det kan inte hjälpas att jag blev fruktansvärt uttråkad. Snyggt och elegant, med minnesvärd musik och en Michael Lonsdale i högform, men trots att den drömska atmosfären infann sig direkt så blev det alldeles för distanserat och enformigt för att man skulle bli engagerad.
Albion
2015-03-19
En minst sagt udda filmupplevelse. Även om jag kan känna en attraktion för vissa av delarna i presentationens säregna form så är det svårt att ge någon större uppskattning till denna film i slutändan. Betyget blir en stark 2;a
NtoNW
2014-06-22
Blev väldigt mycket bättre när jag såg den en andra gång. Fantastisk film med en berättelse och en stämning som växte hela tiden. Jag uppmärksammade också hur Duras använde ljuset och färgerna på ett strålande sätt.
Sznax
2013-12-15
Sällan har en film varit mer gjord för en biosalong. Sjunk ner och bli infångad av magi och mystik. Betyg 9.2
Lillaprinsen
2013-12-14
En film är en serie bilder. En bra film är ett sätt att tänka. En riktigt bra film är sätt att se, höra. De bästa av filmer är ett sätt att andas. En del filmer är allt det här.

2013-12-14
Jag tycker knappt att det kan bli sämre än så här. Filmen talar för sig själv. Kommentarer överflödiga.
Tonti
2013-12-09
Jag ska inte låtsas att jag satt fängslad precis hela tiden men ändå är det just fängslande och hypnotisk filmen lyckas vara. Det är spännande att en författare kommer till filmen med ett sådant intresse för mediets uttrycksmöjligheter. Tempot är behagligt även om filmen är i längsta laget, fotot mycket vackert och musikanvändningen lysande. För att hänga med i narrationen krävs nog en omtitt men även som en mer fragmentarisk upplevelse fungerar det väl.