2.5

Inferno

Efter att ha vaknat upp på ett sjukhus i Florens utan minne av vad som hänt de senaste dagarna upptäcker Robert Langdon plötsligt att han är en måltavla. Med hjälp av doktor Sienna Brooks och sin kunskap om symboler försöker Langdon att fly samtidigt som han försöker lösa den mest invecklade gåtan han någonsin har stött på.

Originaltitel Inferno
Regissör Ron Howard
Manus David Koepp
Genre Action, Drama, Kriminalare, Äventyr, Mysterium, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Tom Hanks, Felicity Jones, Omar Sy, Irrfan Khan, Sidse Babett Knudsen, Ben Foster, Ana Ularu, Ida Darvish, Paolo Antonio Simioni, Fausto Maria Sciarappa, Jon Donahue, Paul Ritter, Gábor Urmai, Philip Arditti, Mehmet Ergen

Rele
2019-11-15
En dålig film. Regin och manus ger en etta men p.g.a. Tom Hanks skådespel höjer jag betyget till en tvåa.
2019-01-27
Jag vet inte varför, men jag gillar inte dom här filmerna helt enkelt...
RockSnack
2018-10-28
Samma sak som de två andra filmerna, fast snäppet sämre. Skådespeleriet är mindre trovärdigt än innan. Handlingen är mestadels ointressant och mejkar ingen sense. Twisterna är rentav irriterande. Actionscenerna är långtråkiga. Filmen känns som att den legat i ett valv sedan 2007 och nu tagits fram för att visas. Vi har sett allt tidigare. För tankarna till "End of Days" med Arnold.
Litsne
2018-10-20
Om jag skapar ett virus för att radera ut mänskligheten så kommer jag inte samtidigt att sätta det på en timer och dela ut ledtrådar till alla och envar. Premissen för filmen var otroligt otrolig och det var där med svårt med det som på engelska kallas "suspension of disbelief".
dudson
2018-10-13
Detta var fan kasst rakt av. Mombo Jumbo babbel om religions dravel.Hanks ränner runt i en kostym & försöker vara trovärdig. Noot working! B känslan breder ur sej satans snabbt.
wasteoftime
2018-09-20
Ja, vad ska man säga. Rätt slätstruken action-thriller. Inte varken särskilt bra eller dåligt, det mest är. En del saker är ju inte minst sagt korkade, men det vägs väl upp av att det ändå är så pass lättsmält som det är. 0,6 på SH-skalan.
Jamesa
2018-08-30
Oengagerat, men funkar att se hemma en lunch.
Murvel48
2018-08-02
En stökig, tråkig och oengagerande film med tramsig story.
karlmats
2018-08-01
Ska man vara snäll kan man ju säga att det här var Da Vinci-kodens kusin från landet. Dan Brown har väl aldrig varit nån vidare författare men jag brukar ändå gilla hans förmåga att snickra ihop en underhållande story. Filmatiseringen här känns mer som en transportsträcka från A till Ö utan nån vidare inblick i problemlösandet. Samtidigt känns ju hela plotten väldigt hittepå, vill man göra som Thanos och ställa till med jävelskap kanske det inte känns jättesmart att lämna en massa mystiska ledtrådar och ge folk chansen att stoppa det. På så vis känns hela filmen ganska onödig. Men fina miljöer är det ju och Hanks och Jones är sådär lagom underhållande så en lagom 2a blir det.
fridenpaden
2018-07-15
Jag fattar inte logiken i "de elaka" människornas agerande. Jag FATTAR inte. Vore bra om någon förklarade för mig. Det finns två stora luckor i logiken. Den ena kan jag ha missuppfattat eftersom jag anser att den är så otroligt ologisk och ändå så är den vad hela filmen är uppbyggd på, varför Langdon blir involverad and so on and so forth. Kan förstås inte avslöja något här i kommentarerna för så förstör jag hela filmen för den som inte har sett den här ologiska smörjan.